آفتاب

وزیر خارجه ترکیه اظهاراتش درباره حمایت هوایی از شورشیان سوری را پس گرفت

وزیر خارجه ترکیه اظهاراتش درباره حمایت هوایی از شورشیان سوری را پس گرفت

پس از آنکه مقام‌های آمریکایی توافق با ترکیه بر سر حمایت هوایی از شورشیان سوری را رد کردند وزیر خارجه ترکیه نیز مدعی شد که اظهاراتش در این رابطه بد تعبیر شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با پس گرفتن سخنان قبلی خود گفت که آمریکا و ترکیه هنوز سرگرم بررسی گزینه‌ها هستند.

وی گفت: شاید آنچه من گفتم بدتعبیر شده یا سوءتعبیر شده است. اما آنچه من گفتم این بود: ما تمامی این روند را با آمریکایی‌ها مورد بررسی قرار داده‌ایم و مشترکا تصمیم‌هایی گرفته‌ایم.

مقام‌های آمریکایی در گفتگو با خبرگزاری رویترز بدون تایید اظهارات چاووش اوغلو گفتند: ما سرگرم مذاکره با ترک ها درباره تمامی جنبه‌های تلاش‌ها علیه داعش هستیم اما تاکنون هیچ معاهده‌ای صورت نگرفته است.

چاووش اوغلو در مصاحبه با روزنامه خبر ترک گفت: ایالات متحده وآنکارا همچنان در حال بررسی جنبه‌های تکنیکی پشتیبانی احتمالی هوایی از مخالفان میانه‌رو آموزش دیده سوریه در ترکیه هستند اما هنوز در این باره به توافقی دست پیدا نکرده‌اند. آنهایی که ما آموزش دادیم و تجهیز کردیم نیازمند انجام عملیات و ورود به یک منطقه امن هستند و ورود آنها به مناطق تحت کنترل داعش کار نادرستی محسوب می‌شود.

آمریکا و ترکیه در فوریه 2015 بر آموزش و تجهیز 15 هزار مخالف میانه رو سوری تحت برنامه 500 میلیون دلاری آمریکا توافق کردند.

چاووش اوغلو گفت: سربازان آمریکایی و ترک و واحدهای اطلاعاتی این مساله را مورد ارزیابی قرار می‌دهند که چه منطقه‌ای برای ورود مخالفان میانه رو آموزش دیده در ترکیه امن است. مساله دوم حفاظت از این افراد به ویژه پشتیبانی هوایی است و این مساله از جنبه‌های فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اظهارنظرهای وزیر امور خارجه ترکیه به نظر تلاشی برای از میان برداشتن تردیدهای ناشی از اظهارنظرهای اولیه برای پشتیبانی هوایی مشترک از مخالفان میانه روی سوریه توسط آنکارا و سوریه محسوب می‌شود.

چاووش اوغلو در اظهارنظر گذشته خود مطرح کرده بود که آمریکا و ترکیه در مورد اولویت پشتیبانی هوایی از برخی از نیروهای مخالف سوری آموزش دیده موافقت کرده‌اند.

وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به سوالاتی درباره اظهارنظرهای خودش گفت: مقام‌های آمریکایی به مذاکرات در حال انجام با ترکیه درباره گزینه‌های مختلف در افزایش مقابله با داعش اذعان کرده‌اند اما هنوز هیچ تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است.

یکی ازمقام‌های دفاعی آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفت: ما درباره تمامی گزینه‌های موجود برای مقابله با داعش با ترکیه مذاکره می‌کنیم اما هنوز به نتیجه‌ای در این باره نرسیده‌ایم.

وزیر امور خارجه ترکیه در جریان سفر خود به سئول به روزنامه صباح - چاپ ترکیه - گفته بود پشتیبانی هوایی از نیروهای مخالف میانه رو سوری که در جریان برنامه آمریکا در ترکیه آموزش دیدند صورت می‌گیرد.

برنامه آموزش مخالفان میانه رو سوری تحت رهبری آمریکا در بحبوحه گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مبنی بر عدم توافق میان آمریکا و ترکیه با تاخیر مواجه شده است.

البته چاووش اوغلو درمصاحبه خود با خبر ترک به مساله تاخیر اشاره کرد و گفت: ما با تعداد کمی از نیروهای مخالف میانه رو سوری آموزش و تجهیز خود را آغاز می کنیم. علت این تاخیر مشکلات لجستیکی شامل استقرار تاسیسات و پرسنل نظامی از جانب آمریکا بوده است. آموزش این نیروها توسط سربازان ترک و آمریکایی صورت می‌گیرد. ما قصد داریم در نهایت 2000 تن را آموزش و تجهیز کنیم و این اقدام در سال جاری میلادی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

کد N837727

وبگردی