آفتاب
/سیره عملی و نظری حضرت امام(ره)/

اویسی: ترویج «ما می‌توانیم» باید از دانشگاه‌ها آغاز شود

اویسی: ترویج «ما می‌توانیم» باید از دانشگاه‌ها آغاز شود

معاون فرهنگی بنیاد تبیین اندیشه های حضرت امام(ره) ملاک تشخیص دوست و دشمن را در اندیشه و افکار آنان دانست

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) محمدصادق اویسی در برنامه گفت‌وگوی سیاسی به «بررسی سیره عملی و نظری حضرت امام(ره) در بحث دشمن‌شناسی» پرداخت و افزود: امام (ره) در بحث مقابله با دشمن بحث نبرد را مطرح می کنند که فاقد مرزهای جغرافیایی است؛ یعنی در همه جای عالم آن هایی که بدنبال برپایی عدل هستند، دوستان ما محسوب می شوند.

وی ادبیات رایج امروزی در حوزه بصیرت را مصداق دشمن‌شناسی در زمان انقلاب دانست و افزود: ایشان در بحث مقاومت کلیدواژه‌هایی از جمله حکومت جهانی مستضعفین و جماهیر اسلامی متحده دارند و آن‌چه مدنظر امام(ره) است بیداری است که بعنوان دشمن شناسی و بصیرت شناخته می‌شود.

وی با اشاره به صدور منحصر به‌فرد انقلاب اسلامی، تلاش‌های شهید صدر(ره) در ترویج انقلاب اسلامی در عراق را یادآور شد و بیداری اسلامی (در منطقه) را ادامه این مسیر قلمداد کرد.

معاون فرهنگی بنیاد تبیین اندیشه های حضرت امام(ره) شگرد دشمن در مواجهه با نظام فرهنگی جامعه را مبتنی بر تغییر سیستم فکری و نظام تصمیم‌گیری مردم عنوان کرد و گفت: در این سیستم با یک محاسبه اشتباه ظرفیت خود را کمتر از آن‌چه هست می‌بینیم؛ مسئله‌ای که در دوران پهلوی اتفاق افتاد که مؤلفه‌های خودباوری و اتکا به داخل را از بین بُرد.

وی پیشرفت‌های عظیم در صنعت هسته‌ای و نانو را دستاورد پرهیز از این نوع تفکر خواند و افزود: تغییر این نظام تصمیم‌گیری از دو مرکز مدارس و دانشگاه‌ها آغاز می‌شود و اگر نتوانیم تفکر «ما می‌توانیم» را در دانشجویان زنده کنیم قطعاً به موضع انفعال باز می‌گردیم.

وی گفت: ایستادگی و مقاومت بمعنای نپذیرفتن نظام سلطه است؛ مسئله مهم دیگری که ایشان بر آن تاکید داشتند اقتدار و استقلال است که باید در همه امور مورد توجه قرار گیرد.

اویسی با ذکر فرازهایی از متن وصیت‌نامه حضرت امام(ره) به تأکیدات ایشان نسبت به حفظ استقلال و منافع کشور از سوی وزرای امورخارجه اشاره کرد و افزود: اگر نظم فکری مبتنی بر اندیشه امام(ره) در همه سطوح پیاده شود، نظام سلطه نخواهد توانست با ابزارهای تبلیغی و جنگ روانیاهداف خود را پیش برد.

وی ترویج این نگاه حضرت امام(ره) را موجب ایستادگی در برابر تحریم‌های اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: باید راهبردهای حضرت امام(ره) را بشناسیم و سعی نکنیم آن را در واژگان مصطلح جهانی، ذیل سرفصل‌های آنان بگنجانیم.

وی گفت: روی صحبت امام(ره) تنها با ملت‌های مسلمان نبود؛ ایشان در بسیاری از نامه‌ها آزادگان عالم را خطاب قرار می‌دادند و این راهبردی بود که از سوی استکبار به سرعت شناسایی شد.

معاون فرهنگی بنیاد تبیین اندیشه های حضرت امام(ره) تاکید کرد: دانشجویان باید مستقیماً با کلام حضرت امام(ره) ارتباط برقرار کنند؛ یعنی تحلیل افراد و کسانی‌که در کنار امام(ره) بودند بدلیل این‌که ممکن است به سوی تحریف رود، نمی‌تواند منبع اصلی باشد.

وی گفت: این کلیدواژه باید در ذهن همگان باشد که اگر هرگونه سازش با محور استکبار در برابر محور مقاومت تعریف می‌شود، قطعاً یک خیانت صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که «ایشان در مواجهه با چنین مسئله‌ای تذکر جدی داده‌اند»، یادآور شد: اگر این دیدگاه را نصب‌العین قرار دهیم دشمن از هیچ راهی نمی‌تواند وارد شود.

انتهای پیام

کد N837656

وبگردی