آفتاب

استولتنبرگ: براساس قوانین استاندارد پیوستن اوکراین به ناتو را بررسی می‌کنیم

استولتنبرگ: براساس قوانین استاندارد پیوستن اوکراین به ناتو را بررسی می‌کنیم

دبیرکل ناتو اعلام کرد که ناتو براساس قوانین استاندارد خود در مورد موضوع پیوستن اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) عمل می کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه با سی‌.بی‌.اس گفت: ما درخواست اوکراین برای پیوستن به ناتو را دقیقاً به همان روشی که درخواست سایر کشورها را بررسی می‌کنیم، مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. هر کشوری حق دارد که درباره سیاست‌های خودش تصمیم‌گیری کند.

از سوی دیگر پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه حکمی را امضا کرد که استراتژی امنیت ملی جدید را تایید می‌کند و در آن به طرح‌های کی‌یف برای پیوستن به ناتو اشاره شده بود.

دبیرکل ناتو در ادامه تاکید کرد: به اوکراین و 28 کشور عضو بستگی دارد که بخواهند درباره بزرگ شدن ناتو و پذیرش عضو جدید تصمیم‌گیری کنند. اوکراین اعلام کرده است که می‌خواهد یک برنامه اصلاحی را اجرا کند و پس از آن برای عضویت در ناتو درخواست عضویت می‌دهد.

پوروشنکو نوامبر 2014 گفت که اوکراین باید تا سال 2020 رفراندومی را در رابطه با پیوستن به ناتو برگزار کند.

پارلمان اوکراین در دسامبر 2014 به حذف وضعیت غیرمتعهد اوکراین برای مثبت داد؛ طبق آن اوکراین می‌تواند برای پیوستن به ناتو تلاش کند. این لایحه بعداً به تایید پوروشنکو رسید.

انتهای پیام

کد N837654

وبگردی