آفتاب

اعمال فشار آمریکا بر اتحادیه اروپا برای توافق با یونان

اعمال فشار آمریکا بر اتحادیه اروپا برای توافق با یونان

آمریکا احتمالاً در نشست وزرای اقتصادی گروه هفت، اتحادیه اروپا را برای دستیابی به توافق در تامین مالی برای اصلاحات در یونان تحت فشار قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، وزرای اقتصاد آمریکا، کانادا، انگلیس، ژاپن، آلمان، فرانسه و ایتالیا – گروه هفت- روز پنجشنبه و جمعه در درسدن آلمان دیدار می‌کنند.

در حالی که یونان رسماً در دستور کار این نشست نیست، مشکلات بدهی و مالی آن احتمالاً در حاشیه این نشست به بحث گذاشته شود.

یک مقام آگاه در این باره گفت: من انتظار دارم که آمریکایی‌ها به اعمال فشار بر اروپایی‌ها در درسدن درباره یونان بپردازند. آمریکایی‌ها در حال تاکید بر خطرات ژئوپلتیکی هستند و به ما می‌گویند که راه‌حلی بیابیم اما نمی‌توانیم به خاطر یونان ناحیه یورو و اروپا را در خظر بیندازیم.

خطر ژئوپلتیکی احتمالا به این معناست که یونان برای تامین کمک مالی به روسیه متمایل شود.

این مقام مسوول با اعلام اینکه خطر تمایل برای دریافت کمک از روسیه کم است چون خود این کشور با مشکل مالی مواجه است، ادامه داد: اگر یونان به خاطر برخی شرایط به روسیه تمایل یابد و مسکو بیش از این در مساله یونان دخالت کند، آنها می‌توانند بیش از حد در داخل ناتو و در داخل اتحادیه اروپا تاثیر بگذارند اگر سیاست‌هایشان در راستای روسیه باشد.

یک خطر ژئوپلتیکی دیگر تهدید جنبش‌های افراط‌گرا تحت تاثیر خاورمیانه در داخل یونان است.

این مقام مسوول گفت: شرایط منطقه‌ای مناسب برای افراط‌گرایی یونان را به یک محل مناسب برای افراط‌گرایان بدل می‌کند و من حدس می‌زنم که این مساله باید مدنظر و مورد توجه آمریکایی‌ها باشد.

وی افزود: در حالی که آمریکا نگران پیامدهای ناکامی در مذاکرات یونان با وام‌دهندگان است، تسلیم شدن در برابر خواسته‌های یونان برای اعطای پول بیشتر بدون اصلاحات زیان‌بار خواهد بود. اگر به یونان بدون شرط پول بدهیم و آنها به تعهدات و الزامات خود پای‌بند نمانند، تاثیر عمیق و بنیادی بر آینده و عملکرد ناحیه یورو خواهد گذاشت. اگر چنین چیزی پذیرفته شود، نمی‌دانم پیامد آن چه باشد.

یونان و وام‌دهندگان اروپایی‌اش روز سه‌شنبه تلاش کردند تا نگرانی‌ها درباره قصور در پرداخت وام به صندوق بین‌المللی پول توسط آتن را کم‌اهمیت جلوه دهند.

دولت یونان با کمبود نقدینگی در پرداخت حقوق بخش دولتی، بازنشستگان و تعهدات مالی خود مواجه است و در همین راستا یکی از اعضای ارشد دولت آتن علنا اعلام کردند که یونان نمی‌تواند تا پنجم ژوئن 300 میلیون یورو را به صندوق بین‌المللی پول پرداخت کند.

انتهای پیام

کد N837550

وبگردی