آفتاب

خواست سازمان ملل از کوزوو برای تشکیل دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی

خواست سازمان ملل از کوزوو برای تشکیل دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی

نماینده سازمان ملل در کوزوو از دولت این کشور خواست تا فوراً دادگاهی را برای تحقیق و بررسی جنایت‌های صورت گرفته توسط شورشیان آلبانیایی‌تبار در جریان جنگ استقلال این کشور از صربستان در سال 1999- 1998 میلادی تشکیل دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرید ظریف، نماینده سازمان ملل در کوزوو در شورای امنیت گفت، وی بر انتظارات جامعه بین‌الملل و قربانیان احتمالی این جنایت‌ها تاکید کرده مبنی بر اینکه هیچ تاخیری از جانب دولت کوزوو نسبت به تشکیل این دادگاه جایز نیست.

به دنبال سال‌ها فشار دیپلماتیک از جانب اتحادیه اروپا و آمریکا بر کوزوو برای آغاز تحقیقاتی رسمی درخصوص کشتارهای غیرنظامیان صورت گرفته توسط شورشیان آلبانیایی تبار، قانون‌گذاران کوزوو در آوریل سال 2014 میلادی راهی را برای تشکیل دادگاهی تحت حمایت اتحادیه اروپا ایجاد کردند اما اقدامات قانونی لازم هنوز تکمیل نشده‌اند.

این جنایت‌ها شامل کشتار 400 غیرنظامی که اکثراً صرب بودند و اتهاماتی است مبنی بر اینکه تعداد زیادی از قربانیان به هلاکت می‌رسیدند تا اعضای بدنشان در بازار سیاه به فروش برسد.

دیوید پرسمن، معاون سفیر آمریکا از کوزوو خواست تا فوراً اقدامات قانونی را برای تشکیل دادگاهی ویژه که می‌تواند درخصوص این پرونده‌ها قضاوت کند، انجام دهد به ویژه آنکه نیروی ویژه تحقیقات اتحادیه اروپا تابستان سال گذشته میلادی به نتایجی دست یافت مبنی بر اینکه اسناد و مدارک برجسته‌ای برای اعلام جرم علیه تعدادی از افراد که در جریان این مدت مرتکب جنایت‌های جدی شده‌اند، وجود دارد.

فرید ظریف گفت: امیدوارم هرچه زودتر درباره تکمیل اقدامات قانونی ضروری گزارش دهم اما در حال حاضر احتمال می‌رود روز جمعه به این مساله رسیدگی شود.

وی افزود: از رهبران سیاسی کوزوو می‌خواهم تا درک عمومی را از اهمیت تشکیل این دادگاه برای آینده کوزوو افزایش دهند.

در همین حال ظریف و پرسمن از ادامه پیشرفت مذاکرات میان کوزوو و صربستان درخصوص مسائل کلیدی و تائیدیه کمیسیون اروپا از پیشنهاد «توافق‌نامه همکاری و ایجاد ثبات» که اقدامی مهم در راستای عضویت در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، استقبال کردند.

انتهای پیام

کد N837516

وبگردی