آفتاب

پوتین: داعش مولود دخالت خارجی بی‌مجوز در خاورمیانه است

پوتین: داعش مولود دخالت خارجی بی‌مجوز در خاورمیانه است

رئیس‌ جمهوری روسیه گفت: پیشتر در کشورهایی که هم‌اکنون محل تاخت و تاز داعش شده‌اند، ما تروریست نداشتیم تا اینکه نیروهای خارجی که اجازه شورای امنیت سازمان ملل را نیز نداشتند، در این کشورها مداخله کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری راشاتودی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در جریان نشستی با مقام‌های امنیتی بلوک بریکس در مسکو گفت: ما می‌دانیم چه اتفاقی رخ داده است به عنوان مثال در خاورمیانه و شمال آفریقا و ما می‌دانیم که این مشکلات به یک سازمان تروریستی به نام داعش مرتبط می‌شود.

وی افزود: تا زمانی که مداخله نیروهای خارجی در این کشورها صورت نگرفته بود، هیچ تروریستی در آنجا وجود نداشت؛ نیروهای خارجی که مجوز شورای امنیت سازمان ملل را نیز نداشتند.

رئیس‌جمهوری روسیه پیامدهای چنین مداخله‌ای را جدی خواند و گفت، داعش تاکنون مناطقی از عراق، سوریه، لیبی، لبنان، افغانستان و نیجریه را تحت کنترل خود درآورده است. درست کردن این اشتباهات و خطاهایی که در صحنه بین‌الملل و در چند سال گذشته رخ داده، بسیار ضروری است. مقابله با جرایم سازمان یافته، تروریسم و جرایم مالی مسائل مهم و در دستور کار بلوک بریکس و جامعه بین‌الملل است.

رئیس‌جمهوری روسیه ادامه داد: کشورهای عضو بریکس شامل برزیل، روسیه، هندوستان، چین و آفریقای جنوبی با تهدیدهای روبه رشد ناشی از نقض حقوق بین‌الملل و نقض تمامیت ارضی کشورها مواجه هستند. مسکو داعش را تهدیدی برای امنیت و ثبات در تمام خاورمیانه می‌داند و غرب باید برای مقابله با این تهدید جدی به صورت کامل و مناسب با مقام‌های کشورهای درگیر داعش همکاری کند تا به صورت کامل این گروه را بیرون برانند.

وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: حملات هوایی تحت رهبری آمریکا علیه داعش کافی نیست و این گروه بسیار فعالانه رفتار می‌کند و هیچ چیز این گروه تروریستی را از دستیابی به هدفش باز نمی‌دارد.

در همین حال، دن گلیزبروک، تحلیلگر سیاسی در سر مقاله‌ای برای راشاتودی نوشت: اقدامات استبدادی داعش همچنان ثمره تلخ سیاست به کار گرفته شده از جانب انگلستان، آمریکا، فرانسه و متحدانشان در خلیج فارس در هشت ساله گذاشته است که شامل تقویت و گسترش خشونت‌های فرقه‌ای ضد شیعیان و با هدف نابودی سوریه و منزوی کردن ایران است.

از سوی دیگر رئیس‌جمهوری روسیه گفت، مسکو نباید خودش را از سرمایه‌گذاری‌ها و فناوری‌های خارجی کنار بگذارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پوتین در کنفرانسی با حضور تجار گفت: ما نباید به هیچ عنوان خودمان را از سرمایه‌گذاری‌ها و فناوری‌های خارجی که می‌تواند باعث رشد اقتصادی ما شود، کنار بگذاریم.

پس از الحاق منطقه کریمه اوکراین به روسیه در مارس سال 2014 میلادی، غرب تحریم‌هایی را علیه مسکو اعمال کرد که دسترسی این کشور را به فناوری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خارجی به ویژه در زمینه‌های بانکی، انرژی و بخش‌های دفاعی محدود کرد.

روسیه نیز در اقدامی تلافی‌جویانه تحریم‌هایی را علیه غرب اعمال کرد.

انتهای پیام

کد N837434

وبگردی