آفتاب

دعوت نشدن آنگ سان سوچی به یک کنفرانس بین‌المللی درباره مسلمانان میانمار

دعوت نشدن آنگ سان سوچی به یک کنفرانس بین‌المللی درباره مسلمانان میانمار

اگر چه ده‌ها تن از چهره‌های سرشناس بین‌المللی از جمله چند برنده جایزه صلح نوبل امروز(سه‌شنبه) در یک کنفرانس به منظور جلب توجه جهانیان به مصائب مسلمانان قوم روهینجای میانمار در پایتخت نروژ شرکت و یا سخنرانی می‌کنند، اما آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی‌خواهان میانمار به رغم آنکه برنده جایزه صلح نوبل شده، از غائبان این گردهمایی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، به نقل ازخبرگزاری آسوشیتدپرس، به رغم آنکه چند برنده جایزه صلح نوبل به گردهمایی بین‌المللی امروز در موسسه نوبل در شهر اسلو، پایتخت نروژ دعوت شده‌اند تا مسأله درد و رنج‌های مسلمانان قوم روهینجای میانمار را مطرح کنند، اما از آنگ سان سوچی برای حضور در این کنفرانس دعوت نشده است.

سوچی در جریان بازداشت خانگی 15 ساله‌اش به دلیل سخنرانی‌های آتشین به منظور انتقاد از نظامیان حاکم بر میانمار، مورد تحسین جهانیان قرار گرفت.

وی پس از آزاد شدن از این بازداشت در سال 2010 توانست یک کرسی در پارلمان میانمار به دست آورد.

سوچی 69 ساله تاکید داشته که یک سیاستمدار بوده و هرگز نمی‌خواسته فعال حقوق بشری باشد. منتقدان سوچی می گویند وی به دقت، مبارزاتش را انتخاب می‌کند زیرا برای ریاست جمهوری برنامه‌ریزی کرده است. با وجود اینکه در کشور 50 میلیون نفری میانمار که عمدتا بودایی هستند، خصومت و خشونت زیادی علیه جمعیت 1/3 میلیون نفری مسلمان روهینجا انجام شده، اما سوچی تا کنون نسبت به درد و رنج‌های این قوم ساکت بوده است.

با وجود آنکه جهانیان ماه جاری میلادی شاهد بودند که بیش از 3 هزار و 500 آواره گرسنه و تشنه روهینجا و بنگلادشی از میانمار به سواحل مالزی،‌ اندونزی و تایلند رسیدند، اما سکوت سوچی در قبال این مسائل ادامه داشته است.

در گردهمایی بین‌المللی امروز در موسسه نوبل شهر اسلو، بیانیه های ویدیویی چند برنده جایزه صلح نوبل شامل دزموند توتو ، خوزه راموس هورتا و مایرید مگوایر پخش می‌شود. همچنین قرار است در این گردهمایی شل مگنه بوندویک، نخست وزیر سابق نروژ نیز سخنرانی می‌کند. شرکت‌کنندگان در این کنفرانس به دنبال راه‌هایی برای پایان دادن به چندین دهه آزار قوم روهینجا در میانمار خواهند بود و قصد دارند از جهان بخواهند که این تراژدی را درک کند.

در وبسایت این کنفرانس سه روزه در اسلو گفته شده که آنگ سان سوچی به عنوان دختر قهرمان استقلال کشور میانمار در احساس ستیزی که با مسلمانان قوم روهینجا در میان میانماریها وجود دارد، شریک است؛ چیزی که سوچی آن را با اشتیاقی کم رد کرده است.

این در حالی است که یکی از مقامات کمیته نروژی برمه و از سازمان‌دهندگان کنفرانس امروز، گفت که مقامات این کنفرانس هرگز قصد دعوت از سوچی و یا پخش بیانات ویدیویی او در این کنفرانس را نداشته‌اند.

انتهای پیام

کد N836955

وبگردی