آفتاب

افزایش تنش‌ها در هنگ کنگ با نزدیک شدن به سالگرد تظاهرات میدان تیان آنمن چین

افزایش تنش‌ها در هنگ کنگ با نزدیک شدن به سالگرد تظاهرات میدان تیان آنمن چین

جمعی از مردم منطقه هنگ کنگ قصد دارند امسال نیز همچون سال‌های گذشته در سالگرد تظاهرات میدان تیان آنمن چین در چهارم ژوئن 1989 تجمع برگزار کنند اما به دلیل افزایش احساسات چین‌ستیزی در این منطقه تنش‌ها افزایش یافته است .

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، برخی می‌گویند تجمع امسال هنگ کنگی‌ها به منظور یادبود قیام میدان تیان آنمن چین در سال 1989 به دلیل آنکه مردم هنگ کنگ بیش از هر زمان نفوذ سیاسی دولت چین را برخود احساس می‌کنند، معنادار خواهد بود.

چین قوانینی وضع کرده که بر اساس آن مردم این کشور نمی‌توانند درباره تظاهرات دانشجویی سال 1989 در میدان تیان آنمن صحبت کنند.

با این حال هر سال هزاران نفر در پارک ویکتوریا در شهر هنگ کنگ، سالگرد این تظاهرات را گرامی می‌دارند. انتظار می رود که در چهارم ژوئن امسال بیش از صدهزار نفر از هنگ کنگی ها در تجمع به یاد اعتراضات دانشجویی میدان تیان آنمن و مراسم روشن کردن شمع به این مناسبت شرکت کنند. مراسم امسال چند ماه پس از آنکه معترضان مخالف چین، اعتراضاتی را در خیابان های هنگ کنگ برگزار کردند اجرا می‌شود. تنش‌ها در هنگ کنگ بر سر نفوذ سیاسی پکن بر این شهر همچنان ادامه دارد.

به گفته ریچارد چوی، یک فعال سرشناس هنگ کنگی، مقامات این منطقه فشارهای خود بر موزه یادبود تظاهرات چهارم ژوئن میدان تیان آنمن چین را که تاریخچه این تظاهرات را نشان می‌دهد، افزایش داده‌اند.

وی تاکید کرد: این مقامات دسترسی بازدیدکنندگان به موزه ما را که برای تماشای آثار آن می آیند محدود می‌کنند. آن‌ها از همه بازدیدکنندگان می‌خواهند تا در ورودی ساختمان ثبت نام کنند و همه اطلاعات و اسناد هویتی آن‌ها را بررسی می‌کنند.

انتهای پیام

کد N836948

وبگردی