آفتاب
معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها:

7 درصد از مساحت جنگل‌های شمال کشور کاهش یافته است

7 درصد از مساحت جنگل‌های شمال کشور کاهش یافته است

‌معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ایجاد مدیریت پایدار را مهمترین هدف پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی دانست و گفت: این مدیریت سه جنبه مهم اجتماعی، اکولوژیکی و اقتصادی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه گیلان، بهزاد انگورج در اولین نشست کمیته هماهنگی منطقه‌ای پروژه بین‌المللی مدیریت چند منظوره جنگل‌های هیرکانی که در استانداری گیلان برگزار شد، با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری استانداران استان‌های شمالی در سال 93، اظهارکرد: این تفاهم‌نامه بخشی از سند مربوط به اجرای پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی بود که طی آن ظرفیت جنگل و مجموعه منابع طبیعی به درستی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برداشت چوب در قالب طرح‌های جنگل‌داری در گیلان با استان‌های گلستان و مازندران متفاوت است، افزود: بهره‌برداری از جنگل‌های گیلان به صورت تک‌محصولی(چوب) است لذا با ایجاد ظرفیت‌سازی‌های مختلف در چارچوب توانایی این پروژه، زمینه جنگل‌داری اقتصادی و اجتماعی در عرصه‌های جنگلی فراهم می‌شود.

مجری ملی پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی، مدیریت حاکم بر جنگل‌های گیلان را مدیریت مطلوب ندانست و ادامه داد: این مدیریت موجب شده تا جنگل‌نشینان در وضعیت معیشتی خوبی قرار نگیرند و اکوسیستم جنگلی را تهدید کنند. باید در چارچوب اهداف این نشست اقدام عملی داشته باشیم و موانع و مشکلات مربوط به مدیریت جنگل را به نحوی پیش ببریم که کم‌هزینه و درآمدزا باشد.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ایجاد مدیریت پایدار را مهمترین هدف پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی دانست و خاطرنشان کرد: این مدیریت سه جنبه مهم اجتماعی، اکولوژیکی و اقتصادی دارد. حفاظت از جنگل‌های هیرکانی پهن‌برگ تابستانی که جنگل‌های اولیه هستند، طی 50 سال گذشته، سند افتخار ماست و سایر کشورها این جنگل‌ها را تخریب کرده‌اند.

وی بر حفاظت فنی و مدیریت از طریق سرمایه‌گذاری تاکید کرد و گفت: هدف‌های راهبردی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از سال گذشته اصلاح شده و تغییرات کلی در نگرش‌ها و سیاست‌های اجرایی صورت گرفته است. در واقع مشارکت مردم در فعالیت‌های حفاظتی، رویکرد جدید سازمان در پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی است، البته فعالیت‌های سازمان نیز مانند گذشته دنبال نمی‌شود و با جامع‌نگری و توجه به همه ظرفیت‌ها، یکپارچگی مدیریت را به اجرا درآورده‌ایم.

انگورج خواستار حفظ یکپارچگی مدیریت با همکاری استانداران در کنار سایر دستگاه‌ها شد و تصریح کرد: تاکنون 7.1 درصد از مساحت جنگل‌های شمال کشور کاهش یافته است. در پایش مرحله پنجم پیش‌بینی می‌شود این درصد کاهش یابد زیرا طی سال‌های اخیر، بخشی از سطوح جنگلی را احیا کرده‌ایم. با این حال، دغدغه حفظ و حراست از منابع جنگلی نباید کالبد طرح‌های جنگل‌داری را جزیره‌ای سازد.

وی با اشاره به رویکرد مشارکتی آیین‌نامه اجرایی، نظام فنی اجرایی، ضوابط ملی و آمایش سرزمین این پروژه، یادآور شد: هیچ طرحی در کشور بررسی نمی‌شود مگر اینکه عوامل ذینفع در آن نقش داشته باشند. سیاست‌های تشویقی و کمک‌های بلاعوض برای جنگل‌نشینان بعنوان ذینفعان، جزو مصوبات برنامه صیانت از جنگل‌ است. اگر زندگی و معیشت جنگل‌نشینان را بهبود ببخشیم، نوع نگاهشان در حفظ و صیانت از عرصه‌های جنگلی تغییر می‌کند.

معاون سازمان جنگل‌ها خواستار بازنگری و تجدیدنظر طرح‌های موجود در باب ذینفعان شد و خاطرنشان کرد: بیش از 78 هزار نفر جنگل‌نشین متکی به جنگل(تک‌محصول) داریم. میزان برداشت هیزم این جنگل‌نشینان از جنگل معادل 680 میلیارد تومان است. اگر سوخت را جایگزین هیزم کنیم، ضمن ایجاد رفاه، از عرصه‌های جنگلی حفاظت کرده‌ایم.

انگورج ایجاد درآمد پایدار برای جنگل‌نشینان را یکی از محورهای اصلی در مدیریت یکپارچه جنگل‌ دانست و گفت: فرسایش در طبیعت فقر می‌آفریند. فرسایش شدید خاک در سطوح بالادست موجب آزار مردم پایین‌دست می‌شود، لذا کاشت گونه‌های مثمر یکی از رویکردهای سازمان جنگل‌ها جهت کاهش فرسایش خاک است و امیدواریم جنگل‌داری اقتصادی – اجتماعی را به نمایش بگذاریم.

انتهای پیام

کد N836895

وبگردی