آفتاب

آمریکا خاتمه صلح‌آمیز بحران در بروندی را خواستار شد

آمریکا خاتمه صلح‌آمیز بحران در بروندی را خواستار شد

دولت آمریکا کشتار اخیر در بروندی را محکوم کرد و از گروه‌هاعی مختلف درگیر خواست تا به خشونت خاتمه داده و به تلاش در جهت راه حلی صلح آمیز ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از دولت بروندی خواست تا درباره حملات اخیر در این کشور تحقیق کرده و اقدامات لازم برای تامین امنیت سران سیاسی طی انتخابات را انجام دهد.

هارف طی بیانیه‌ خود اظهار کرد: ما از تمام گروه‌ها می‌خواهیم تا فورا خشونت‌ را متوقف کنند. این حملات تنها تلاش‌های موجود برای دستیابی به یک راه حل صلح آمیز را تضعیف می‌کند.

روز دوشنبه اپوزیسیون بروندی گفت‌وگوی صلح را در پی قتل زدی فروزی، رهبر حزب اپوزیسیون یو پی دی و محافظش تحریم کردند.

گروه‌های حامی حقوق بشر می‌گویند از زمان آغاز درگیری‌ها در 26 آوریل تاکنون دست کم 20 تن جان خود را از دست داده‌اند. اعتراضات در بروندی پس از اعلام کاندیداتوری پیر نکورونزیزا، رئیس جمهوری این کشور برای سومین دوره ریاست جمهوری شکل گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد، این کشور از گفت‌وگوهای صلح که با حضور و میانجی‌گری سعید دجینیت، نماینده ویژه سازمان ملل و نمایندگان اتحادیه آفریقا و جامعه شرق آفریقا شکل گرفته حمایت می‌کند.

واشنگتن همچنین از تمامی گروه‌ها خواست تا به شرکت در گفت‌وگوها ادامه دهند. این کشور همچنین از دولت بروندی خواست تا با افزایش آزادی‌ بیان به ایجاد فضای صلح آمیز لازم برای انتخابات کمک کند.

هارف علاوه بر این از دولت بروندی خواست تا به "شورشی" خواندن معترضان خاتمه دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پایان یادآوری کرد، آمریکا به نظارت شرایط در بروندی ادامه می‌دهد و آماده است تا اقدامات بیشتری علیه کسانی که خشونت را در این کشور گسترش می‌دهند انجام دهد.

انتهای پیام

کد N836800

وبگردی