آفتاب

نامه چهار استاندار به وزیر نیرو: دیگر قائل به تاخیر ساخت سد بهشت آباد نیستیم

نامه چهار استاندار به وزیر نیرو: دیگر قائل به تاخیر ساخت سد بهشت آباد نیستیم

استاندار اصفهان با اشاره نامه چهار استاندار اصفهان، یزد، کرمان و چهار محال و بختیاری خطاب به وزیر نیرو گفت: در این نامه آمده است ‌که دیگر قائل نیستیم که ساخت سد بهشت آباد به تأخیر بیفتد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، رسول زرگر پور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به مدت دو ماه در حال هماهنگی‌های لازم برای حوضه آبریز زاینده‌رود است، اظهار کرد: بر اساس طرح‌های قبلی قرار بود که پنجم خرداد ماه آب کشاورزی قطع و بسته شود. اما کشاورزان در کمیته پنج نفره درخواست کردند با توجه به گرمی هوا، آب کشاورزی در دهم خرداد بسته شود و کمیته با پیشنهاد آنها موافقت کرد.

وی افزود: در شورای هماهنگی مصوب شده که آب باریکه‌ای در بستر رودخانه جریان داشته باشد، اما هر ماه مدیر حوضه، آوردها را بررسی کند. چراکه تأمین آب شرب تا پایان سال و پایداری سد دو خط قرمز است که باید رعایت شود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه هر ماه تصمیم‌گیری‌های لازم با توجه به خطوط قرمز در مورد زاینده‌رود اتخاذ می‌شود، ادامه داد: تا 10 خردادماه آب از سد برای بخش کشاورزی 50 متر مکعب در ثانیه حرکت می‌کند، درحالی‌که درگذشته 90 مترمکعب آب از سد خارج می‌شد. از دهم خرداد تقریباً 70 متر مکعب آن بسته می‌شود و تقریباً 20 متر مکعب بر اساس پارامترهایی همچون گرمی هوا باز می‌ماند که هم آب شرب را تهدید نکند و هم آب باریکه ادامه یابد، اما این کار قطعی نیست و بستگی به شرایط دارد.

نامه چهار استاندار به وزیر نیرو

زرگرپور با بیان اینکه رفتار رودخانه بر اساس نفوذپذیری‌اش قابل پیش‌بینی نیست، اضافه کرد: زمانی که هوا گرم می‌شود نفوذپذیری و تبخیر آب زیاد و زمانی که هوا خنک شود کاهش می‌یابد، پس باید تصمیم‌گیری به صورت ماهانه و بر اساس خطوط قرمز انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه ورودی به سد افزون بر خروجی آن است، گفت: از روز گذشته خروجی سد بر ورودی آن افزوده شده است، بنابراین باید با حجم سد تصمیم بگیریم و تلاش داریم روندی را که رودخانه تاکنون داشته ادامه دهیم، اما به هیچ وجه من یا وزیر نیرو نمی‌توانیم بگوییم که قطعاً همین گونه خواهد بود.

استاندار اصفهان اظهار کرد: اگر وضعیت به همین گونه که تاکنون پیش رفته است، باشد وضعیت مطلوبی خواهیم داشت، اما چون برفی نداریم پیش‌بینی می‌کنیم که روند ورودی همچون گذشته نباشد و کاهش یابد. پس همه تصمیمات مقطعی و ماهانه است زیرا با شاخص‌های متغیری رو به رو هستیم.

زرگرپور اضافه کرد: آرزوی ما این است که رودخانه حداقل آب باریکه را داشته باشد، اما متغیرها تعیین کننده‌اند.

وی با اشاره به نامه بی‌سابقه جمعی از استانداران خطاب به وزیر نیرو، ادامه داد: چهار استاندار اصفهان، یزد، کرمان و چهار محال و بختیاری نامه‌ای را خطاب به وزیر نیرو نوشته‌اند، مبنی بر این‌که ساخت سد بهشت‌آباد را یک سال است که متوقف کرده‌اید و دیگر قائل نیستیم که بیش از این احداث سد به تأخیر بیفتد.

استاندار اصفهان گفت: تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده که چهار استاندار با هم در این موضوع به توافق برسند و از این رو نامه بسیار مهمی است

زرگر پور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تغییراتی که در استان اصفهان از نظر مدیریتی افتاده خلق‌الساعه و بر اساس فشار داخل و خارج نبوده است، اضافه کرد: شخصاً از ابتدای اسفند به بررسی عملکرد مدیران استانی اعم از معاونان، فرمانداران و مدیران کل پرداختم و پیش‌بینی کردم برای انسجام بهتر و آمادگی و همکاری بیشتر و همچنین انتخابات پیش رو که نیاز به همدلی دارد نیاز به تغییرات مدیریتی در بخش‌هایی از استان است.

نیاز باشد باز هم مدیران را تغییر می‌دهیم

استاندار اصفهان افزود: اکنون نیز اگر به این نتیجه برسیم که نیاز به تغییر فرماندار یا مدیری است آن را اعمال می‌کنیم. اصل انجام وظایف و رسالت‌هاست نه شخص، این موضوع نه تنها در مورد فرمانداران و مدیران استانداری بلکه در مورد مدیران کل هم صادق است.

زرگرپور ادامه داد: این‌قدر شهامت و جسارت داریم که می‌توانیم افراد را تغییر دهیم تا مشکلی برای مردم پیش نیاید. قرار نیست یک نفر را که منصوب کردیم تا آخر عمر با او باشیم.

وی اضافه کرد: این‌قدر که روی تغییرات بحث می‌شود روی نتایج این تغییرات بحثی نمی‌شود. کسی تاکنون نیامده از من بپرسد که برنامه گرد و غبار اصفهان شما کجاست؟ اما می‌آیند و می‌پرسند که چرا فلانی هست یا دیگری نیست.

زرگرپور افزود: به جز انتصاب فرماندار جدید شهرضا فعلاً تصمیم جدی بر تغییر مدیر دیگری نداریم.

وی با اشاره به پرسیدن سوال از شهردار در شورای شهر اصفهان، ادامه داد: بسیار خوشحالم که تابوی سوال از شهردار شکسته شد. هیچ زمانی در هیچ شهری در ایران این گونه نبود که سوال از شهردار تبدیل به تابو شده باشد.

استاندار اصفهان با تأکید بر حق شورای شهر در پرسش از شهردار، اظهار کرد: شورا حق دارد سوال کند و شهردار هم باید حاضر شود و پاسخ دهد و مشکلاتش را رفع کند. الحمدلله تابوی سوال از شهردار شکسته شد و شورای شهر اگر سوالی دارد از شهردار می‌پرسد و این هیچ تعرض و برخوردی به شهردار نیست.

زرگرپور اظهار کرد: شورای شهر حق قانونی‌اش سوال کردن است و شهردار هم باید به سوال شورا پاسخ دهد، نباید بگوییم که اگر یک نفر از من سوال کرد، شخصیت من زیر سوال رفته است. بلکه این امر معمولی و فرایند کاملاً طبیعی و صحیح است.

وی افزود: معلوم شد که اعضای شورا می‌توانند از شهردار سوال بپرسند و همین کار هر روز دارد در مجلس شورای اسلامی و در شورای شهر تهران هم اتفاق می‌افتد. به عنوان نمونه همین دو سه روز پیش بود که از شهردار تهران سوال پرسیدند.

استاندار اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شهردار در صحن شورای شهر گفته باید استاندار به برخی پرسش‌ها پاسخ دهد، ادامه داد: مترو یک شرکت دارد که مسئولیت بخشی از وظایف متروی اصفهان برعهده‌اش است. شورای شهر معتقد است که چون این شرکت زیر نظر شهرداری است باید تمام مسایلش را شهردار پاسخ دهد، اما شهردار معتقد است که چون این شرکت استقلال دارد باید استاندار پاسخ دهد.

وی افزود: استاندار، رییس شورای مترو است و رییس هیئت مدیره آن نیز معاون عمرانی است. پس اگر تصمیماتی گرفته شده همه اینها در تصمیمات دخیل بوده‌اند. ممکن است این تصمیم در زمان من گرفته شده باشد یا در زمان استاندار سابق. این اختلاف نظر بین شورا و شهردار فنی است و سخنان هر کدام از جنبه‌ای صحیح است.

زرگرپور با بیان اینکه شوراها دارای سلایق و گرایشات سیاسی خاصی هستند، اظهار کرد: ممکن است شورا فردی را انتخاب کند و پس از یک سال یا به دلیل گرایشات سیاسی یا به دلیل موارد اجرایی با شهردار به مشکل برخورد کنند. قانون هم به آنها حق داده که از شهردار سوال بپرسند و حتی او را استیضاح کنند.

وی با بیان اینکه روند پرسیدن سوال از شهردار یک فرایند قانونی است، گفت: سوال آنجا اشکال پیدا می‌کند که این فرایند غیر از مسایل اجرایی و منافع مردم باشد. بنابراین اگر برای مردم و تبدیل به احسن و توسعه فعالیت‌ها و رفع اشکالات باشد پرسیدن سوال مثبت است اما اگر خدای نا کرده تغییر و تحول یا سوالی برای مسایل شخصی و سیاسی و خطی و ربطی باشد مذموم است.

تصمیمات خوبی برای گیتی پسند گرفته شده است

استاندار اصفهان با اشاره به تجمع تعدادی از کارگران گیتی پسند، افزود: تصمیمات خوبی برای گیتی پسند گرفته شده است به عنوان نمونه سهامی خاص آن به سهامی عام بدل و برای آن تسهیلات گرفته شد و بسیاری از طلب مردم را به عنوان سهام به آن‌ها می‌دهند.

زرگرپور ادامه داد: بخشی از مردم هستند که حاضر نیستند طلب خود را به عنوان سهام بگیرند و پول می‌خواهندکه ظاهرا در مورد آنها هم برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: حجم سهامداران گیتی‌پسند 10 هزار نفر بوده، اما اکنون کمتر از 200 نفر معترض هستند و این نشان می‌دهد که بقیه کارها و قسمت‌ها مسایلش حل می‌شود.

انتهای پیام

کد N836798

وبگردی