آفتاب
در میزگرد"روابط بین‌الملل در اندیشه امام خمینی(ره)" مطرح شد؛

سیره امام(ره) کاملترین مکتب در بین مکاتب جهان است

سیره امام(ره) کاملترین مکتب در بین مکاتب جهان است

به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، میزگرد "روابط بین‌الملل در اندیشه امام خمینی(ره)" به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در دانشگاه ارومیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، در این میزگرد رضا نیک‌خواه، مدیر گروه دکترای فقه و حقوق دانشگاه ارومیه گفت: سیره امام(ره) کاملترین مکتب اسلامی در بین سایر مکاتب جهان است.

وی افزود: سیاست خارجی در جمهوری اسلامی بر مبنای دو طرح رئالیسم و ایدئالیسم طراحی شده و باید بیشترین دقت نظر را در فهم تفاوت این موضوعات انجام داد.

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه گفت: الگوی رئالیسم مبتنی بر فاکتور قدرت بوده و هر کشوری که دارای قدرت زیادی باشد در جامعه بین‌المللی حرف اول را می‌زند ولی الگوی ایدئالیسم مبتنی بر عنصر اخلاق‌گرایی و آرمان‌گرایی است و دیدگاه مثبت‌تری نسبت به الگوی قبلی به نظر می‌رسد.

نیک‌خواه با اشاره به اینکه مکتب رئالیستی همیشه خواهان زیادی داشته، اظهار کرد: بیشتر سیاست‌مداران و صاحب‌نظران و کسانی که در مسند قدرت و سیاست فعالیت داشته‌اند، مکتب رئالیستی را پذیرفته‌اند.

وی ادامه داد: این دو مکتب دیدگاه‌های مختلفی نسبت به انسان داشته و به همین دلیل الگوی رئالیستی انسان را مانند سایر حیوانات دانسته و برای آن تفاوتی قائل نیست ولی مکتب ایدئالیستی انسان را موجودی پاک فطرت و شایسته تقدیر می‌داند، در نتیجه تفاوت‌های زیادی بین این دو مکتب وجود دارد.

این دکتری حقوق بین‌الملل افزود: در گذشته فاکتورهای نظامی زیادی وجود داشته و هر کشوری متناسب با قدرت نظامی خود برای افزایش حیطه نفوذ خود در جهان تلاش کرده است.

وی مطرح کردن مکتب ایدئالیستی را در راستای مخالفت با مکتب رئالیستی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه سال‌ها از مطرح کردن مکتب ایدئالیستی در جهان می‌گذرد، ولی باید توجه داشت که تاکنون این مکتب در جهان جایگاه خود را پیدا نکرده کما اینکه بر اثر فشار دانشمندان آرمان‌گرا به ویژه بعد از پایان جنگ جهانی دوم، نهادها و سازمان‌هایی برای کاهش آثار رویکرد رئالیستی در جهان تشکیل شده ولی با این وجود هنوز راه طولانی برای مفهومی کردن دیدگاه ایدئالیستی پیش رو داریم.

نیکخواه ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران باعث ایجاد یک رویکرد سوم، به ویژه محقق شدن هدف‌های جامعه اسلامی در قیام‌های سال 1342 و مطرح کردن نظریه‌های ولایت فقیه و ولایت‌مداری که سرانجام در سال 1357 به پیروزی رسید، باعث شد تا سیره امام خمینی(ره) بیانگر یک مکتب جدید در برابر دو مکتب ایدئالیستی و رئالیستی باشد که امروزه در سراسر جهان این مکتب طرفدران زیادی پیدا کرده است.

وی گفت: امام آثار این رهیافت را در کتاب‌هایی مانند صحیفه نور، چهل کتاب و تحلیل الوثیقه مطرح کرده و جامعه بشری می‌تواند با مطالعه این کتاب‌های گرانقدر و پر مایه از آثار آن برای بهبود جامعه خود استفاده کند.

فارغ التحصیل دکتری حقوق بین‌الملل از دانشگاه استراسبورگ فرانسه با اشاره به اینکه هم اکنون جلوه‌ای از نظرات امام(ره) را در قانون اساسی مشاهده می‌شود، اظهار داشت: توجه به نظریه امت واحد اسلامی، کمک به مسلمانان در هر گوشه از جهان از جمله مهم ترین نکات سیره امام(ره) است.

وی بیان کرد: بنیان گذار جمهوری سالامی ایران 40 سال پیش بحث حمایت از مستضعفین را مطرح کرد و در اثر همین اقدام در جامعه کنونی شاهد مطرح شدن این موضوع در مجامع بین المللی بوده و دکترین حمایت در همه کشورها با توجه به این مسئله فعالیت می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه افزود: رویکرد امام (ره) ترکیبی از رویکرد رئالیستی و ایدئالیستی است و هدف عمده آن رسیدن به یک جامعه اخلاقی و آرمان گرا، ارزش مدار و عدالت محور و ایجاد صلح پایدار است.

وی در ادامه گفت: امام (ره) ،چه به شکل نظری و منطقی و عقلایی و چه در انجام سیاست ها، این نگرش را در کارهایشان نشان می دادند.

دکتر نیکخواه نامه رهبری به جوانان اروپایی را نشات گرفته از سیره امام (ره) دانست و اظهار کرد: این نامه بیانگر این است که دولت های غربی و آمریکا آگاه شوند که اسلام دین صلح است و در آن آثاری از زورگویی و استکبار دیده نمی شود.

وی در ادامه عنوان کرد: امروزه قدرت داشتن کشورها در زمینه‌های اقتصادی به تولیدات کارخانجات ختم نمی شود، بلکه پیشرفت تکنولوژی در جامعه جهانی کنونی مطرح بوده به همین دلیل بسیاری از کشورهای پیشرفته امکانات و تکنولوِژی های خود را به کشورهای جهان سوم انتقال داده تا بتوانند بر اقتصاد این کشورها تسلط داشته باشند.

مدیرگروه دکتری فقه و حقوق دانشگاه ارومیه گفت: جامعه کنونی بهترین زمان برای تحقق رویکرد اسلامی در جامعه است؛ پیشرفت تکنولوژی به خصوص اینترنت برای آشنایی مردم با سیاست های گذشته و آینده کشورها است.

وی اظهار کرد:طبق فرموده امام خمینی(ره)، حکومت تشکیل شده ابتدا باید اسلامی باشد و خود را در بین کشورهای جهان اثبات کرده و سپس این مکتب را در بین سایر کشورهای اسلامی و کشورهای دیگر جهان دیگر اشاعه و تبلیغ کند.

دکتر نیکخواه عدالت، صلح و دموکراسی را برای رسیدن به عدالت اجتماعی در کشورها بسیار مهم دانست و گفت :باید برنامه‌ریزی‌های زیادی برای رسیدن به این عدالت در تمامی زمینه انجام شود چرا که در جوامع جهانی کنونی مشکلات زیادی در دموکراسی در جهان را شاهد هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه در پایان خاطر نشان کرد: عدم مدیریت صحیح، عدم فرهنگ سازی درست، نداشتن التزام عملی به احکام و ارزش های اسلامی در جامعه متاسفانه از جدی ترین مشکلات جوامع کنونی است و باید اقدامات لازم در راستای از بین بردن این معضلات در جامعه انجام شود.

همچنین امین رستم زاده، معاون فرهنگی جاد دانشگاهی آذربایجان غربی در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه آرائ امام خمینی ره در عرصه بین المللی تمام تئوری‌های حقوق بین الملل را در می‌نوردید اظهار کرد: مدلی که آرائ امام خمینی (ره) برای روابط بین الملل ایران در دنیا ترسیم کرد الگویی برای کشورهای اسلامی و تحت سلطه بود.

وی گفت: آرای امام(ره) خط بطلانی بر بی‌هویتی کشورهای تحت سلطه و ظلم بود که هویت از دست رفته آنها را به آنها اعاده نمود.

این مدرس حقوق گفت: اندیشه‌های بین‌المللی امام (ره) فصل نوینی در ارتباط کشورهای جهان در مقابل ابرقدرت‌های دنیا خلق کرد که برکات آن هنوز هم در عرصه بین‌المللی هم برای تئوریسن‌های علوم روابط بین الملل و خود نسل های جدید کشورها و سردمداران زورمدار قابل استنشاق است.

این دانشجوی دکتری حقوق خصوصی گفت: امام (ره)در عرصه روابط خارجی و حقوق بین‌الملل با شعار نه شرقی و نه غربی تحولی شگرف در بحث استقلال و عدم وابستگی کشور در عین همزیستی بین المللی در ترمینولوژی سیاسی دنیا ارایه نمود.

وی با اشاره به اینکه قانون اساسی تبلور احترام به مردم و آزادی‌های سیاسی و اجتماعی است گفت: امام(ره) در ابتدای حیات سیاسی کشور با مکانیزم‌های علمی و حقوقی ضمن تدوین این قانون مهم و بسیار حساس با همه پرسی‌هایی که صورت گرفت مبانی مردم سالاری را تحکیم نمودند که نشان از درایت و نوع نگاه امام به مسایل این چنینی داشت و به نوعی کشور را در انظار دنیا به یک الگوی بی‌بدیل تبدیل کرد.

وی گفت: امام‌خمینی(ره)، اثرگذاری نوع حکومت و ساختار و سازمان و چیدمان داخلی قدرت را بر کارکرد بازیگران حکومتی در عرصه بین‌المللی پرارزش‌تر قلمداد می کرد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی اظهار کرد: دیدگاه اصالت صلح در روابط حکومت اسلامی و سیاست خارجی در نظرات امام (ره) متبلور بود و همواره حضرت امام خمینی(ره) در خصوص سیاست خارجی دولت اسلامی بر ارزش و کرامت انسانی، احترام متقابل، حفظ عظمت و عزت اسلامی تاکید داشتند.

این دانشجوی دکتری حقوق گفت: حفظ حقوق و شان و کرامت مردم و کشور و تاکید ویژه امام ره بر اصل استقلال واژه‌ای بود که امام توجه ویژه به آن داشت و هرگونه رویداد و نهادی را که می‌توانست استقلال و حقوق کشور ایران را در دنیا به مخاطره بیاندازد بعنوان یک خط قرمز مورد تاکید مسئولان قرار می‌داد.

رستم‌زاده با اعلام اینکه در اندیشه امام خمینی(ره) اصل احترام متقابل و روابط متناسب و عادلانه به عنوان یک اصل بی‌بدیل بین ایران و کشورهای مقابل بود، گفت: غنای اندیشه دینی و شخصیت فرهنگی فکری ایشان و رویکرد انسانی و اخلاقی تفکرات امام (ره) سبب شد که شخصیت ایران اسلامی الگویی برای کل کشورها از جمله آنهایی که در دنیا زیر سلطه بودند بشود.

وی گفت: از دیدگاه امام (ره) متحد بودن کشورهای اسلامی و تقویت همگرایی عقیدتی و ارتقای همبستگی درونی بین کشورهای اسلامی ساختار و چیدمان و به نوعی هژمونی غاصبان دنیا را بهم ریخت و در دیدگاه پژواکی، امام ارزش‌مداری، خداپرستی، انسانیت اخلاق و معنویات شاخص روابط بین الملل قرار می‌گیرد و جنبه‌های دنیوی و مادی روابط بین‌الملل به تبع آن به خود رنگ می‌گیرد.

رستم زاده اظهار کرد: از دیدگاه امام(ره) غایت قدرت سیاسی باید به توزیع عادلانه قدرت منجر شود تا به واسطه آن به برقراری نظم و امنیت، تامین قسط، عدل، تهذیب تربیت و تامین سعادت انسان‌ها معطوف باشد و نه به طاغوت و دیکتاتوری و به تعبیری اعمال ناروا و مغایر با موازین انسانیت البته نه آن گونه که در مکتب اصالت قدرت از آن به مثابه تامین کننده منابع و خواسته‌های شخصی و گروهی یاد می‌شود.

این دانشجوی دکتری حقوق گفت: امام‌خمینی(ره)، بر نقش کلیدی و راهبردی نظرات و خواست و حقوق ملت‌ها، اشاره می‌کنند و معتقدند که نمی‌توان بدون در نظر گرفتن حقوق و خواسته ملت‌ها، چیزی را به آنها تحمیل کرد و نظریه‌ای روانشناختی را مطرح کردند که ضمن اهمیت دادن به خاستگاه روانی حکومت‌ها و مشروعیت مردمی و معنوی آنها، نظامی بین‌المللی را ترسیم می‌کنند که در آن، بازیگران حکومتی اسیر هوا و هوس‌ها و امیال نفسانی خویش، نباشند.

معاون فرهنگی جاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: دیدگاه امام (ره) تاکید بر روابط براساس رفتار انسانی ، مبانی اسلام ، تعهد به احکام اسلامی، تأکید بر نفی سلطه در روابط، رفتار احترام‌آمیز و متقابل، روابط همه جانبه به شرط احترام متقابل، روابط همه جانبه به شرط احترام متقابل و روابط حسنه با دولتها و ملتها بود.

رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به بیانات حضرت امام خمینی( ره) در جمع وزیر و معاونین وزارت امور خارجه در سال 1364 گفت: معظم له در این دیدار تاکید کردند: "در هر صورت ما باید روابط داشته باشیم، آنها که غرض ندارند، ما هم با آنها غرض نداریم، کم‌کم باید روابط حسنه بشود. من امیدوارم این عمل را انجام دهید و دولت هم موفق باشد، منتها نباید تحت سلطه خارجی باشیم، نباید آنها در امور ما دخالت بکنند و نباید به ما خط بدهند. بنابراین، اشخاص که گاهی مطالبی گفته‌اند و متوجه به مطالب هستند، می‌خواهند، جمهوری اسلامی را به هم بزنند." و یا در دیدار دیگری می فرمایند:" ان‌شاءالله مملکت خودتان برای خودتان باشد و همه این‌هائی که می‌خواستند، می‌خواهند؛ یک سلطه‌ای پیدا کنند به امثال شماها، همه این‌ها از بین خواهد رفت. " که نشان از ژرفای نگاه امام در عرصه بین الملل است.

رستم زاده گفت: منطق امام (ره) منطق قرآن و اسلام است که در این خصوص می فرمایند: " سلطه نباید از غیر بر شما باشد. نباید شما تحت سلطه غیر بروید. ما هم می‌خواهیم نرویم زیر سلطه."

وی به سخنان امام (ره) خطاب به سفیر شوروی اشاره و اظهار کرد: "ما برای حیات زیر سلطه غیر، ارزش قائل نیستیم. ما ارزش حیات را به آزادی و استقلال می‌دانیم." و یا در جمع دیگری می فرمایند :"ما امیدواریم که همه ملتهای اسلام با بیداری و با توجه بپاخیزند و این دستهای فاسدی که می‌خواهد همه ملتهای اسلام را در تحت سلطه ابرقدرتها قرار بدهد، آنها را سرجای خودشان بنشانند."

وی گفت: با تامل و تدقق در بیانات امام خمینی ره و تطبیق آن با شرایط بین المللی امروز هوشمندی و ذکاوت ودرایت جهانی امام (ره) هر چه بیشتر نه تنها در کشور بلکه برای دنیا مشخص می شود که به نوعی هویت و شخصیت بین المللی امروزه کشور در عرصه حقوق بین الملل امروزمان مدیون اندیشه های ناب و بی بدیل بین المللی امام خمینی (ره) است.

انتهای پیام

کد N836742

وبگردی