آفتاب

دارالسلام میزبان نشست رهبران آفریقا در مورد بروندی

دارالسلام میزبان نشست رهبران آفریقا در مورد بروندی

رهبران شرق آفریقا قرار است یکشنبه آینده نشست ویژه‌ای را در دارالسلام در مورد بحران بروندی و تداوم درگیری‌ها در این کشور برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، رهبران کشورهای شرق آفریقا در بیانیه‌ای اعلام کردند که در پی تلاش برای کودتای 13 مه و زمانی که پیر انکرونزیزا، رئیس جمهوری بروندی خارج از این کشور بود این کشور آفریقایی به آشوب کشیده شد و درگیری‌های خیابانی میان معترضان با پلیس در گرفت.

همچنین اپوزیسیون بروندی نیز تاکنون مذاکرات برای برقراری صلح و امنیت در این کشور را بایکوت کردند.

دفتر رئیس جمهوری بروندی نیز اعلام کرد که هنوز مشخص نیست که آیا انکرونزیزا در نشست روز یکشنبه جامعه شرق آفریقا در دارالسلام شرکت می‌کند یا خیر.

سخنگوی رئیس جمهوری بروندی در این باره گفت: هنوز زود است این مساله را بیان کنیم. اما مطمئن باشید که بروندی در این نشست شرکت خواهد کرد.

تظاهرات خیابانی در بروندی از 26 آوریل سال جاری میلادی آغاز شده و بزرگترین بحران سیاسی از زمان پایان جنگ داخلی در این کشور به سال 2015 است.

بسیاری از ساکنان این کشور آفریقایی بیم آن دارند که درگیری‌های خیابانی بار دیگر باعث از سرگیری درگیری‌های خونبار میان جوامع هوتو و توتسی شود.

گروه‌های حقوق بشری نیز اعلام کردند که در جریان درگیری‌های اخیر در بروندی دست کم 20 تن کشته شدند.

علت اصلی آغاز این درگیری‌ها تمایل انکرونزیزا برای به دست گرفتن قدرت برای سومین بار و نقض قانون اساسی این کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N836727

وبگردی