آفتاب

ریابکوف: تحریم‌ها هنوز مساله مورد اختلاف مذاکرات است

ریابکوف: تحریم‌ها هنوز مساله مورد اختلاف مذاکرات است

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: روند نگارش متن توافق هسته‌ای در مقایسه با هفته گذشته پیشرفت داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: لغو تحریم‌ها و محدودیت‌ها علیه ایران هنوز به عنوان یک مساله مورد اختلاف در مذاکرات هسته‌ای باقی مانده است.

این دیپلمات ارشد روس در پاسخ به خبرگزاری اسپوتنیک درباره‌ی اولویت‌های روسیه در مذاکرات هسته‌ای گفت: برای ما اصلی‌ترین مسائل شامل سرعت، لحظه لغو تحریم‌های تسلیحاتی، تثبیت ماهیت بی‌سابقه توافقات و تعهدات مشخص شده برای اجرای حق انحصاری شورای امنیت سازمان ملل و نظارت بر روند آن در تمام مراحل تصمیم گیری پس از دستیابی به توافق است.

ریابکوف که سرپرستی تیم مذاکره کننده هسته‌ای را نیز بر عهده دارد درباره‌ی زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات اظهار کرد: احتمال دارد مدیران سیاسی گروه‌های مذاکره کننده 1+5 هفته آینده برای ادامه رایزنی‌ها درباره مساله هسته‌ای ایران با یکدیگر دیدار کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر دیدارها در سطح کارشناسان در جریان است و نیازی به برگزاری نشست میان مدیران سیاسی در این لحظه وجود ندارد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه برگزاری نشست میان مدیران سیاسی در اوایل ماه ژوئن را محتمل دانست و گفت: فکر می‌کنم هفته آینده این نشست برگزار شود اما روز آن مشخص نیست. این مساله به چگونگی ادامه روند مذاکرات تا روز جمعه بستگی دارد.

ریابکوف افزود: اما در این‌جا یک اصل وجود دارد و آن روند تعیین متن توافق است که در مقایسه با هفته گذشته پیشرفت داشته و این بسیار مثبت است.

او هم‌چنین مدعی شد: هنوز سوء تفاهماتی درباره‌ی اقدامات نظامی در برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.

به گزارش ایسنا، ایران و گروه 1+5 که از نوامبر 2013 تاکنون درگیرمذاکرات هسته‌ای هستند در اواسط فروردین ماه به یک چارچوب سیاسی برای حصول توافق هسته‌ای نهایی دست پیدا کردند. این کشورها تا 30 ژوئن فرصت دارند که به توافق جامع دست یابند.

دور جدید این مذاکرات قرار است از روز سه‌شنبه (امروز) در سطح کارشناسان در میان پایتخت اتریش برگزار شود.

انتهای پیام

کد N836535

وبگردی