آفتاب

استقبال گلخانه‌داران گیلانی از بیمه شدن در صندوق محصولات کشاورزی

استقبال گلخانه‌داران گیلانی از بیمه شدن در صندوق محصولات کشاورزی

سرپرست صندوق بیمه محصولات کشاورزی گیلان از استقبال گلخانه‌داران گیلانی برای بیمه شدن در صندوق بیمه محصولات کشاورزی خبر داد.

هانی قلی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، با اشاره به اجرای طرح بیمه گلخانه‌های گیلان گفت: استقبال گلخانه‌داران گیلانی از بیمه شدن در صندوق بیمه محصولات کشاورزی گیلان چشمگیر است.

وی اضافه کرد: سال گذشته گلخانه‌داران فومنی به دلیل بارش برف سنگین خسارت زیادی دیده بودند و با مکاتباتی که انجام شد امسال مشمول بیمه صندوق محصولات کشاورزی گیلان قرار خواهند گرفت.

قلی‌پور با اشاره به اینکه همه کشاورزان ساکن شهر استان که در روستاها مشغول بکار هستند، می‌توانند عضو این صندوق باشند، ادامه داد: در این بخش 230 شغل تعریف شده است.

وی خاطرنشان کرد: 350 هزار نفر در گیلان شرایط عضو شدن در این صندوق را دارند، اما تاکنون 62 هزار خانوار برای بیمه شدن در این صندوق اقدام کرده‌اند.

قلی‌پور تصریح کرد: برای سهولت انجام کار روستاییان گیلان با 45 پست بانک قرارداد بسته‌ایم تا کار عضویت صندوق را برای کشاورزان ساکن شهرها انجام دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمدابراهیم حسن‌نژاد قائم مقام مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی با اشاره به اجرای طرح بیمه گلخانه‌های کشور با بیان اینکه 153 محصول کشاورزی تحت پوشش این صندوق قرار دارد، افزود: از نیمه دوم اسفند ماه گذشته تا اردیبهشت امسال حدود 500 میلیارد تومان خسارت به کشاورزان تحت پوشش پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه پس از نیمه دوم اسفند سال گذشته با نوسان دما، بارش‌های شدید و سرمازدگی مواجه بودیم، خاطرنشان کرد: در بهمن ماه سال گذشته افزایش دما بخش گسترده‌ای از عرصه‌های زراعی را وارد مرحله رویشی کرد اما پس از آن از نیمه دوم اسفند کاهش دما و بارش‌های شدید در شمال، شمال غرب و غرب کشور خسارات قابل توجهی به مزارع وارد کرد.

وی گفت: گزارش نهایی ارزیابی خسارات در دست تهیه است و پس از آن خسارات کشاورزانی که تحت پوشش صندوق بیمه قرار دارند، پرداخت خواهد شد.

قائم مقام مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی تصریح کرد: 56 درصد خسارات به علت خشکسالی است که بخش قابل توجهی از دیم‌زارها را تحت تأثیر قرار داده است.

حسن‌نژاد درباره تعهدات این صندوق به بیمه‌گزاران، گفت: تمام تعهداتی که در بیمه‌نامه‌ها وجود دارد پرداخت شده و ارقام جزئی از خسارات باقی مانده است که تا پایان خرداد پرداخت می‌شود.

وی میزان خسارات سال زراعی 93 - 92 را 9800 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این میزان خسارات تا پایان سال گذشته پرداخت شده است.

حسن‌نژاد افزود: براساس گزارش‌های موجود 4 میلیون هکتار از اراضی زراعی، 500 هزار هکتار اراضی باغی، 9 میلیون واحد دامی، 970 میلیون قطعه طیور و 45 میلیون مترمربع از استخرهای پرورش ماهی تحت پوشش بیمه قرار دارد.

قائم مقام مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت: تعداد کشاورزانی که تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار دارند حدود 2 میلیون نفر هستند.

وی با بیان اینکه آبزی‌پروران به بیمه واحد تولیدی خود مکلف شدند، گفت: پرورش‌دهندگان ماهیان سردآبی در صورتی خسارت دریافت می‌کنند که تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

حسن‌نژاد با اشاره به اینکه 45 میلیون مترمربع از استخرهای پرورش ماهی تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار دارد، افزود: سال گذشته در پی شیوع بیماری وی اچ اس در استخرهای پرورش قزل‌آلا و وارد شدن خسارت قابل توجه به آبزی‌پروران کمک‌های دولت به این بخش از فعالان کشاورزی مشروط به بیمه مراکز آبزی پروری شد.

وی گفت: سال گذشته سازمان دامپزشکی کشور به پرورش‌دهندگان ماهی قزل‌آلا بابت شیوع بیماری و معدوم کردن ماهی‌ها 8 میلیارد تومان خسارت پرداخت کرد که در پی این اقدام و براساس توافق‌های انجام شده تمام آبزی‌پروران مکلفند واحد تولیدی خود را بیمه کنند.

قائم مقام مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی همچنین از اجرای طرح جدید بیمه در بخش آبزی‌پروری خبر داد و افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده آبزی‌پرورانی که با روش پرورش ماهی در قفس تولید می‌کنند، تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

کد N836358

وبگردی