آفتاب

نگاهی به انتخابات هیات رییسه مجلس نهم در چهار سال گذشته

نگاهی به انتخابات هیات رییسه مجلس نهم در چهار سال گذشته

نمایندگان مجلس نهم صبح امروز (سه‌شنبه) ترکیب هیات رییسه پارلمان را برای چهارمین سال متوالی تعیین کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، انتخابات هیات رییسه در آغاز هر دوره مجلس برگزار می‌شود و اعضای هیات رییسه برای یک سال انتخاب می‌شوند و بعد از گذشت یک سال نمایندگان مجددا اقدام به انتخاب رییس و اعضای هیات رییسه برای یک سال آینده می‌کنند.

اگرچه آیین نامه داخلی مجلس انتخاب دموکراتیک تمامی اعضای هیات رییسه مجلس و حتی رییس مجلس را در هر چهار سال فعالیت یک دوره مجلس پیش بینی کرده، اما تجربه نشان می‌دهد که انتخاب رییس مجلس در سال دوم، سوم و چهارم تابعی از انتخاب رییس مجلس در سال اول فعالیت آن دوره از مجلس است.

بر همین اساس بود که در انتخابات هیات رییسه مجلس برای چهارمین و آخرین بار، علی لاریجانی مجددا در سمت ریاست مجلس ابقا شد و برای برای هشتمین سال پیاپی (دوره هشتم و نهم) رئیس مجلس ماند.

البته در انتخابات امروز هیات رییسه علاوه بر علی لاریجانی که با 205 رأی از مجموع 263 رأی مأخوذه انتخاب شد، روح‌الله حسینیان نماینده تهران نیز کاندیدای ریاست شد که با 36 رأی در این انتخاب موفق نبود.

همچنین علی رغم گمانه زنی‌ها در مورد احتمال تغییر محمدرضا باهنر، نواب رییس مجلس در سال چهارم فعالیت مجلس نهم نیز در سمت خود ابقا شدند و محمدحسن ابوترابی فرد و محمدرضا باهنر برای چهارمین سال متوالی در سمت نایب رییس مجلس نهم باقی ماندند.

نمایندگان مجلس همچنین عبدالرضا مصری، سیدشریف حسینی و محمد عاشوری را به عنوان ناظرین و محمدحسین فرهنگی، ضرغام صادقی، ‌مهرداد بذرپاش، علیرضا منادی احمدرضا دستغیب و محمد دهقان را به عنوان دبیران مجلس در سال چهارم انتخاب کردند.

بنابراین جایگزینی احمدرضا دستغیب به جای حجت‌الاسلام و المسلمین حسین سبحانی‌نیا و جایگزینی عبدالرضا مصری به جای بهروز نعمتی تنها تغییر اتفاق افتاده در هیات رییسه سال چهارم مجلس بود.

اولین انتخابات هیات رییسه در مجلس نهم؛ رقابت لاریجانی و حداد عادل

اردیبهشت‌ماه سال 91 در حالی که چند هفته از انتخابات مجلس نهم گذشته بود و البته هنوز نمایندگان جدید در پارلمان مستقر نشده بودند، دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت اعلام موجودیت کردند؛ اولی به رهبری حداد عادل و دیگری با حمایت معنوی علی لاریجانی.

در زمان آغاز به کار مجلس نهم، رقابت تنگاتنگی بین حداد عادل و علی لاریجانی – دو چهره اصولگرا که هر کدام سابقه یک دوره ریاست مجلس را در ادوار هفتم و هشتم داشتند – برای کسب کرسی ریاست قوه مقننه شکل گرفت و نهایتا علی لاریجانی با کسب 177 رای در مقابل 89 رای حداد عادل توانست عنوان «رییس مجلس» را از آن خود کند.

در سال اول فعالیت مجلس، علاوه بر انتخاب ابوترابی و باهنر به عنوان نواب رییس اول و دوم مجلس، عبدالرضا مصری، سیدشریف حسینی، محمد آشوری، حسین سبحانی‌نیا، علیرضا منادی سفیدان، شاهین محمدصادقی، محمدحسین فرهنگی، جواد جهانگیرزاده و محمد دهقان نیز به عنوان اعضای هیات رییسه انتخاب شدند که اکثر آنها عضو فراکسیون رهروان ولایت هستند.

انتخاب دومین هیات رییسه مجلس نهم

هفتم خرداد 92 در اولین سالگرد آغاز به کار مجلس نهم، نمایندگان در آخرین روز از بررسی بودجه 92 – آخرین بودجه دولت احمدی‌نژاد – انتخابات هیات رییسه را برای سال دوم مجلس در دستور کار داشتند. در این دوره حداد عادل که درگیر رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری بود و هنوز از کاندیداتوری در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری انصراف نداده بود، در انتخابات هیات رییسه مجلس نیز کاندیدای ریاست نشد و نمایندگان از بین علی لاریجانی و احمد بخشایش نماینده اردستان، با 213 رای، لاریجانی را برای ششمین سال متوالی به عنوان رییس مجلس انتخاب کردند.

در سال دوم فعالیت مجلس نهم، اعضای هیات رییسه مجددا از سوی نمایندگان انتخاب شدند و تنها ضرغام صادقی از اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس جایگزین جواد جهانگیرزاده شد.

انتخابات هیات رییسه برای سال سوم فعالیت مجلس

چهارم خرداد ماه سال گذشته علی لاریجانی به عنوان رئیس و محمد حسن ابوترابی فرد و محمدرضا باهنر به عنوان نواب رئیس اول و دوم مجلس برای سال سوم فعالیت مجلس نهم انتخاب شدند.

در جریان انتخابات هیات رییسه، علی لاریجانی، احمد بخشایش و بهرام بیرانوند کاندیدای ریاست مجلس شدند اما نمایندگان با 187 رای بر ابقای لاریجانی بر کرسی ریاست رای دادند.

همچنین الیاس نادران با 134 رای و تنها 10 رای کمتر از باهنر موفق به کسب اکثریت آراء نشد.

در این انتخابات نمایندگان ضرغام صادقی، محمد حسین فرهنگی، مهرداد بذرپاش، محمد دهقان، علیرضا منادی سفیدان و حسین سبحانی‌نیا را به عنوان دبیران هیات رئیسه و سید شریف حسینی، محمد آشوری و بهروز نعمتی را به عنوان ناظر یا کارپرداز هیات رئیسه انتخاب کردند.

بر این اساس هیات رییسه مجلس نهم در سال سوم، شاهد دو تغییر بود و طبق انتخابات انجام شده، مهرداد بذرپاش جایگزین شاهین محمدصادقی و بهروز نعمتی جایگزین عبدالرضا مصری شد.

نگاهی به انتخابات هیات رییسه در چهار سال فعالیت مجلس نهم نشان می‌دهد هیات رییسه این دوره از مجلس ثبات نسبی را در چهار سال فعالیت پارلمان داشته و شاهد کمترین تغییرات بوده است.

گزارش از خبرنگار ایسنا: الهه حمیدی‌کیا

انتهای پیام

کد N836130

وبگردی