آفتاب
مهر گزارش می‌دهد؛

پسماند مشکل جدی شهرهای استان بوشهر/نبود سایتهای مناسب دفن پسماند

پسماند مشکل جدی شهرهای استان بوشهر/نبود سایتهای مناسب دفن پسماند

بوشهر - دفع پسماند یکی از مهمترین موضوعات در مدیریت شهری محسوب می‌شود که هم اکنون اغلب شهرهای استان بوشهر با مشکلات و کمبودهایی در زمینه دفع بهداشتی و صحیح پسماند روبرو هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، تولید پسماند همگام با تغییر در سبک زندگی مردم افزایش یافته است و توسعه شهرها و افزایش تراکم شهری باعث شده تا هر روز در سطح شهرها شاهد تولید حجم بالایی از پسماند باشیم.

دفع پسماند به عنوان یکی از مهمترین موضوعات در مدیریت شهری محسوب می‌شود که بخش قابل توجهی از اعتبارات شهری را به خود اختصاص داده و نیروی انسانی و هزینه و زمان زیادی می‌طلبد.

در شهرهای استان بوشهر مشکلاتی برای دفع صحیح و بهداشتی پسماند وجود دارد و هر یک از شهرها به نوعی با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و لازم است که اقدامات اساسی برای عبور از این مشکلات صورت بگیرد.

نبود سایت‌های مناسب برای رفع پسماند به عنوان یکی از مهمترین مشکلات در این زمینه مطرح است. بسیاری از سایت‌های دفن زباله در استان بوشهر با مشکلات بهداشتی روبرو هستند و محیط زیست را تهدید می‌کنند.

ایجاد سایت‌های جدید دفع و دفن زباله به عنوان یک راهکار چند سالی که در استان مطرح شده است و اقداماتی نیز در این زمینه شده که تکمیل و اجرای کامل آن می‌تواند مشکلات این شهرها را کاهش دهد.

تولید روزانه حدود ۱۷۰ تن پسماند در شهر بوشهر

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بندر بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر از تولید روزانه حدود ۱۷۰ تن پسماند در شهر بوشهر خبر داد و اظهار داشت: دفع این میزان پسماند در شهر بوشهر هزینه های بالایی دارد .

مسعود غلامزاده ادامه داد: این میزان تولید پسماند و هزینه‌های آن بسیار بالا است و باید در زمینه مدیریت پسماند از منزل برنامه‌ریزی و فعالیت کنیم که تفکیک پسماند یکی از موارد ضروری در این زمینه است.

وی فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی را به عنوان یکی از گام‌های بسیار مهم در این راستا عنوان کرد و یادآور شد: آموزش‌های شهروندی را در نقاط مختلف شهر آغاز کرده‌ایم و در این راستا آماده هستیم که هر کجا لازم باشد برنامه‌های آموزشی را اجرا کنیم.

بازیافت صحیح پسماند نیازمند همکاری شهروندان

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بندر بوشهر سرانه تولید زباله در شهر بوشهر را ۸۵۰ گرم عنوان کرد و گفت: این میزان سرانه تولید پسماند در بوشهر بسیار بالا است و سرانه جهانی آن ۵۰۰ گرم است.

وی ادامه داد: دو هزار مخزن بزرگ زباله گالوانیزه با هزینه ۸۰۰ میلیون تومان برای شهر بوشهر تهیه شده است که بتوانیم در دفع پسماند شاهد وضعیت بهتری باشیم که شهروندان نیز باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

غلامزاده بازیافت صحیح پسماند را نیازمند همکاری شهروندان دانست و تصریح کرد: مهمترین کار پیش روی ما کار فرهنگی است و باید زمینه همکاری و مشارکت مردم را بیشتر فراهم سازیم چرا که در صورت عدم رعایت اصول و موازین شهروندی با مشکلات زیادی روبرو می‌شویم.

محصور‌کردن سایت‌های دفن زباله در دشتستان

عبدالحمید کریم‌آزاد معاون عمرانی فرماندار شهرستان دشتستان در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: دفع صحیح پسماند در سطح شهرها و روستاهای شهرستان همواره یکی از موضوعات بسیار مهم و مورد تاکید بوده است و طرح‌های مختلفی برای دستیابی به دفاع بهداشتی و صحیح مد نظر داریم.

وی به فعال شدن کارگروه پسماند در شهرستان دشتستان اشاره کرد و ادامه داد: پسماند ارتباط مسقیمی با زندگی مردم دارد و باید به صورت جدی توسط همه دستگاه‌های ذی‌ربط مورد توجه ویژه قرار گیرد.

معاون عمرانی فرماندار دشتستان اضافه کرد: در بسیاری از نقاط شاهدیم که متاسفانه محل‌های دفن به چراگاه دام‌های محلی و جولان ولگردها و افراد پرخطر تبدیل شده است که اعتباراتی برای محصور‌کردن سایت‌های دفن زباله در دشتستان در نظر گرفته شده است.

وی  اضافه کرد: همکاری مردم نیز نقش بسیار مهمی در عملکرد بهتر در زمینه دفع پسماند دارد و باید در این زمینه برای فرهنگ‌سازی و همچنین ارائه آموزش‌های مناسب شهروندی اقدامات اساسی صورت بگیرد.

دفن پسماند به روش نوین در ۶ شهر استان اجرا خواهد شد

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه دفن پسماند به روش نوین در ۶ شهر استان اجرا خواهد شد، اظهار داشت: پسماند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که در سطح شهرهای استان مشکلاتی را در این زمینه شاهد هستیم و وضعیت کنونی مطلوب نیست.

محمد حسن باستی به هزینه‌های بالای دفن پسماند به روش نوین اشاره کرد و افزود: دفع غیربهداشتی و ناسالم پسماند باعث ایجاد مشکلات زیادی برای مردم می‌شود که برای کاهش این مخاطرات تلاش می‌کنیم.

وی به کمبود سایت‌های دفن پسماند در استان اشاره کرد و افزود: نیازی نیست که برای همه شهرهای استان سایت‌های دفن پسماند جداگانه داشته باشیم و می‌توان به صورت شهرستانی سایت‌های دفن زباله را ایجاد کرد که مطالعات آن صورت گرفته و برای شش شهر استان اجرایی می شود.

سرانه تولید پسماند در استان بوشهر بالاست

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر از تعیین تکلیف مکان دفن پسماند شهر بوشهر تا دو ماه آینده خبر داد و بیان داشت: شهر برازجان نیز در اولویت اجرای دفن پسماند به شیوه نوین است.

باستی با تاکید بر اینکه مکان‌یابی سایت‌های زباله با رعایت مسائل زیست‌محیطی صورت می‌گیرد، اضافه کرد: مکان‌یابی‌ها با بهترین شرایط انجام می‌شود که هزینه‌ها را نیز افزایش ندهد.

کد N835726

وبگردی