آفتاب

وزیر نیرو:‌ برای تامین آب مورد نیاز صنایع کردستان آمادگی داریم

وزیر نیرو:‌ برای تامین آب مورد نیاز صنایع کردستان آمادگی داریم

وزیر نیرو با اشاره به آمادگی وزارتخانه متبوع خود برای تامین آب مورد نیاز صنایع فعال در استان کردستان، اظهار کرد: امروز وزارت نیرو به هر میزان که صنایع استان کردستان به آب نیاز داشته باشد، آمادگی تامین آب را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حمید چیت‌چیان در جلسه شورای اداری استان کردستان، به ارائه گزارشی از وضعیت آب این استان پرداخت و با بیان اینکه "استان کردستان یکی از استان‌های پر آب کشور است"، گفت: استان کردستان در سر منشاء چند حوضه آبریز مهم از جمله دریاچه ارومیه، قزل‌اوزن، کرخه و حوزه مرزی غربی قرار دارد.

وی با بیان اینکه "متوسط بارندگی در این استان بیش از 50 میلی‌متر در سال است"، اظهار کرد:‌ به دلیل شرایط توپوگرافی استان کردستان، امکان کشت در این استان محدود است و این امکان فقط در شرق استان فراهم است که متاسفانه در آن منطقه نیز با مشکلاتی از جمله کمبود بارش و پایین رفتن آب‌های زیرزمینی مواجه هستیم.

چیت‌چیان با بیان اینکه "مدیریت منابع آب یک مساله فرا استانی است"، تصریح کرد: دولت یازدهم در زمینه مدیریت منابع آب، ایجاد مدیریت یکپارچه حوزه آبی را به عنوان نخستین موضوع مهم در این زمینه در دستور کار خود قرار داده است.

وی پایه‌گذاری شوراهای هماهنگی حوضه‌های آبریز را دومین اقدام دولت در مورد موضوع آب دانست و گفت: اطمینان داریم با این نظام مدیریت منابع آب که براساس مشارکت همه ذی‌نفعان است به سمت عدالت بیشتر حرکت کنیم.

چیت‌چیان با اشاره به مشکلات موجود در استان کردستان، در مورد آبرسانی به شهرها اظهار کرد: اطلاع داریم که در برخی موارد محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد. در حال حاضر چهار طرح فعال در سنندج، دیوان‌دره،‌ بانه و سقز در دست اجرا است.

وی با اشاره به مشکلات آب شهرستان سنندج نیز افزود: در مورد سنندج نیز به دلیل شرایط بارش و خشکسالی منابع آب در حوزه سد قشلاق، مشکلاتی در زمینه آب به وجود آمده است.

به گزارش ایسنا، وزیر نیرو در ادامه با اشاره به طرح‌های در دست احداث در استان کردستان در زمینه آب، خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات آب استان، سه طرح اتصال آب از سد آزاد به سد قشلاق، احداث یک دستگاه پمپاژ شناور در دریاچه سد قشلاق و احداث یک ایستگاه پمپاژ در پل شیخ که به فاصله هفت کیلومتری سد قشلاق قرار دارد را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و امیدواریم که این طرح‌ها تا پایان خردادماه سال جاری به نتیجه برسد.

چیت‌چیان همچنین به تأسیسات فاضلاب استان کردستان اشاره کرد و با تاکید بر اینکه "استان کردستان یکی از بالاترین سطوح پوشش شبکه‌های فاضلابی را در کشور دارد"، گفت: امروز 91.24 درصد از کل مردم شهرهای استان کردستان تحت پوشش شبکه‌های فاضلابی قرار دارند؛ این در حالی است که متوسط پوشش شبکه‌های فاضلابی در کشور حدود 35 درصد است.

وزیر نیرو همچنین اظهار کرد:‌ تأسیسات تصفیه‌خانه‌ای سنندج، پیشرفته‌ترین تأسیسات فاضلاب در کشور است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مصارف آب سد تالوار در استان‌های دیگر، تاکید کرد: مصارف کشاورزی از سد تالوار در استان زنجان به طور کلی منتفی شده است. تمام آب‌های استحصال شده در سدهای استان کردستان به صورت صددرصد به این استان اختصاص دارد و به هیچ جای دیگر تخصیص داده نمی‌شود.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه برای وضعیت آب شرب در استان کردستان اولویت قائل هستیم، به آمادگی این وزارتخانه برای تامین آب صنایع فعال در استان کردستان اشاره کرد و گفت: امروز وزارت نیرو به هر میزان که صنایع استان کردستان به آب نیاز داشته باشد، آمادگی تامین آب را دارد.

وی همچنین به وضعیت برق استان کردستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در این استان هزار مگاوات ظرفیت تولید برق وجود دارد که 970 مگاوات در نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج تامین می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به حداکثر مصرف برق در استان کردستان ادامه داد:‌ حداکثر مصرف برق در پیک تابستان، 500 مگاوات کمتر از ظرفیت تولیدی و حدود 450 مگاوات است، این در حالی است که در حال حاضر دو نیروگاه برق آبی و نیروگاه تلمبه ذخیره آبی در این استان در حال احداث است و به زودی وارد چرخه تولید می‌شود.

چیت‌چیان در پایان خاطرنشان کرد:‌ با ورود این دو نیروگاه به چرخه تولید تقریباً بیش از سه برابر ظرفیت مصرف استان، امکان تولید برق ایجاد می‌شود.

انتهای پیام

کد N835631

وبگردی