آفتاب
شمخانی:

عربستان در عراق نقشی مخرب دارد

عربستان در عراق نقشی مخرب دارد

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه عربستان در عراق نقشی مخرب دارد، گفت: فعالیت‌های سرویس‌های امنیتی عربستان و راه‌اندازی گروه‌های تکفیری، پرونده خوبی را از عربستان در عراق نشان نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی شمخانی در مراسم گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر که بعدازظهر امروز در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه شکل غالبی که ما به جنگ داده‌ایم، شکل عاطفی جنگ است گفت:‌ ملت ایران در سال 1357 انقلاب کرد تا به اهدافی که امام (ره) در 15 خرداد سال 42 اعلام کرده بود، برسد؛ اما 19 ماه بعد مورد تجاوز گسترده‌ای قرار گرفت.

وی افزود: ما قصد حمله به کشوری را نداشتیم و بیشتر درون‌گرا بودیم اما 19 ماه بعد تجاوز گسترده‌ای به ایران صورت گرفت و این تجاوز گسترده به طور حتم تصمیم لحظه‌ای نبود و دشمن 19 ماه فرصت داشت تا این کار را انجام دهد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه خرمشهر 21 ماه بعد از تجاوز آزاد شد، تصریح کرد: آزادسازی خرمشهر اتفاق بزرگی بود و این شهر قبل از این هم دو بار از ایران جدا شده بود و در این دو بار، یک بار هرات و یک بار دیگر سلیمانیه را دادیم تا ما به ازای آن، خرمشهر را پس بگیریم، اما این بار این اتفاق نیفتاد.

شمخانی افزود: یک سئوال باقی مانده است و آن اینکه چرا جنگ پس از خرمشهر ادامه یافت؟ فراز و نشیب‌های بسیاری طی شد تا خرمشهر آزاد شود و جنگ در اصل بستری بود برای عملیاتی‌سازی آموزه‌های دینی ما ، قبل از جنگ فرصتی پیش نیامده بود تا ما ببینیم آیا واقعاً حسینی هستیم یا نه.

وی با اشاره به اینکه برآورد عراق از شروع جنگ این بود که پیروز قطعی است، گفت:‌ عراق جنگ را شروع کرد و برآوردی که کرده بود؛ این بود که پس از انقلاب اسلامی ایران ارتش متلاشی شده است و چریک‌ها و جریانات مختلف در داخل هر کدام یک حرفی می‌زنند و با آگاهی از این مساله، عراق به دنبال این بود که قرارداد 1975 را لغو و اروندرود را از ایران جدا کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: قدرت عمده عراق، قدرت زمینی‌اش بود و بیشترین تمرکز را بر خرمشهر داشت.

شمخانی با بیان اینکه ایده‌های متفاوتی در مورد چگونگی برخورد با تجاوز عراق وجود داشت، تصریح کرد: در ابتدا عده‌ای می‌گفتند که با متجاوز مذاکره کنید، عده‌ای معتقد بودند که به شکل سنتی و کلاسیک باید جنگید و عده‌ای اعتقاد داشتند که بدون کمک شرق و غرب، جنگ با متجاوز ممکن نیست و عده‌ای هم می‌گفتند ما با توان ذاتی خود باید وارد جنگ شویم.

وی ادامه داد: هر کدام از این تئوری‌ها که در مورد جنگ داده می‌شد، دارای هوادارانی بود و ضرورت داشت ما ابتدا دشمن را متوقف کنیم و بعد از توقف، مرحله تثبیت و بعد دشمن از سرزمین اشغالی، اخراج شده و در نهایت تنبیه می‌شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه اگر دشمن شبیخون نمی‌خورد، عقب‌نشینی نمی‌کرد، افزود: دشمن نه با مذاکره متوقف می‌شود و نه با جنگی به روش خود؛ بلکه عده‌ای در آن زمان دچار توهم بودند و اقداماتی انجام می‌دادند و در صورتی که این اقدامات ناکام می‌ماند، آن را ناشی از کارشکنی می‌دانستند و در قضیه بنی‌صدر این مساله کاملا مشخص است.

شمخانی خاطر نشان کرد: وقتی فصل انجام عملیات بیت‌المقدس شروع شد، عراق می‌دانست ایرانی‌ها بعد از دزفول و یکی دو نقطه دیگر، هیچ امکان عملیاتی دیگری ندارند و به نوعی دشمن با تاکتیک‌های رزمنده‌های ما آشنا شده بود و از این جهت شرایط بسیار متفاوت بود.

وی گفت: خرمشهر هدف ایران بود و همه پتانسیل نظامی عراق در خرمشهر متمرکز شده بود و همه تصور می‌کردند به هیچ وجه نمی‌توان خرمشهر را آزاد کرد.

شمخانی با طرح این سوال که در این 21 ماه که خرمشهر در اشغال عراق بود، چه اتفاقاتی افتاد که ما توانستیم این شهر را آزاد کنیم، گفت: اگر اختلافات داخلی داشتیم، قطعا موفقیتی حاصل نمی‌شد و پیروزی زمانی به دست آمد که ما با همبستگی وارد جنگ شدیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه ابتکار و خلاقیت باعث شد عملیات بیت‌المقدس به پیروزی برسد، تصریح کرد: اگر رزمندگان در آن زمان شکست می‌خوردند، کل ملت ایران شکست می‌خورد و خدا لطف کرد و خرمشهر آزاد شد.

شمخانی افزود: اقتدار ناشی از آزادی خرمشهر و جنگ تحمیلی هنوز دستمایه ما است و از فرهنگ بسیجی، جهادی و جنگ استفاده می‌کنیم و تنها فرهنگی که تعریف و تابلو دارد، فرهنگ بسیجی است که ناشی از هشت سال دفاع مقدس است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: ما به دنبال توسعه جغرافیایی نبوده‌ایم و نیستیم و هر حکومتی که احساس کند می‌تواند با فرهنگ ایران به منافع خود برسد، از آن حمایت خواهیم کرد.

شمخانی با اشاره به اقدامات چهار سال گذشته کشورهای مختلف در سوریه افزود: این اقدامات نتوانست این کشور را ساقط کند، زیرا این کشور مقاومت را از ایران و جنگ تحمیلی یاد گرفته است.

وی ادامه داد: ما برای حفظ خود نیازمند انسجام در درون هستیم و پیروزی در جنگ از زمانی شروع شد که ما هم‌کلام شدیم لذا انسجام سیاسی موجود در کشور روز به روز باید بیشتر شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به سیر مذاکرات هسته‌ای تاکنون ادامه داد: توافق مبتنی بر اجماع شادی‌ساز بوده و توافق مبتنی بر عدم اجماع، تلخ است و ما در دوره‌ای تصمیم گرفتیم که مذاکره کنیم اما اگر می‌خواهیم ملت ایران مثل خرمشهر سرافراز باشد، نباید عدم توافق را با برخوردهای جناحی و سیاسی و متهم‌سازی یکدیگر صورت دهیم.

شمخانی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که ما در بحث هسته‌ای هیچ چیز پنهانی نداریم و همه چیز را به مردم خواهیم گفت.

وی افزود: ما دارای عقبه تاریخی وسیعی با روسیه هستیم، اما روس‌ها معتقدند ما با غرب راحت‌تر کار می‌کنیم و ما معتقدیم که روسیه در سر بزنگاه ما را رها خواهد کرد و در این شرایط ما به روسیه مقتدر و ایران مستقل اعتقاد داریم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: متاسفانه عربستان در عراق نقشی غیرسازنده و مخرب دارد. فعالیت‌های سرویس‌های امنیتی عربستان و راه‌اندازی گروه‌های تکفیری، پرونده خوبی را از عربستان در عراق نشان نمی‌دهد. عراق و سوریه کشورهایی هستند که پتانسیل‌های ویژه برای به کار گیری در جهان عرب و اسلام دارند و عربستان به همراه برخی کشورهای دیگر سعی دارد این کشورها را به خود مشغول کنند به شکلی که فراتر از شهرها و مرزهایش فکر نکنند. اما ملت عرب مقاوم است.

 

کد N835588

وبگردی