آفتاب

چین از آمریکا به اتهام جاسوسی شکایت می کند

چین از آمریکا به اتهام جاسوسی شکایت می کند

وزارت امورخارجه چین امروز دوشنبه اعلام کرد به خاطر پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی از این کشور شکایت می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت امورخارجه چین امروز دوشنبه اعلام کرد به خاطر پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی از این کشور شکایت می کند.

شکایت پکن علیه واشنگتن بر تنش‌ها میان دو کشور افزوده و باعث وخامت روابط دیپلماتیک آنها می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز در بیانیه ای اعلام کرد: پکن شکایت خود را علیه آمریکا به خاطر پرواز جاسوسی هفته گذشته تنظیم کرده و مخالفت خود را با «رفتارهای تحریک آمیز» آمریکا در این خصوص اعلام کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: از آمریکا می خواهیم تا  این اشتباه را تصحیح کرده، منطقی عمل کند و از تکرار اشتباهات مشابه در گفتار و رفتار خود پرهیز نماید. آزادی کشتی رانی و هوانوردی به هیچ وجه به این معنا نیست که ناوها و هواپیماهای جنگی کشورهای خارجی حقوق مشروع سایر کشورها و امنیت حمل و نقل هوایی و دریایی را نقض کنند.

دولت چین هفته گذشته گفته بود که از پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز صخره‌های مرجانی واقع در جزایر اسپارتلی در دریای چین جنوبی به شدت ناراضی است.

چهارشنبه گذشته خبرگزاری سی.ان.ان اعلام کرد که نیروی دریایی چین هشت بار به یک هواپیمای جاسوسی آمریکا که بر فراز جزایر مرجانی در حال توسعه پرواز می کرد، هشدار داده بود.

این اقدام در حالی صورت گرفت که دو هفته قبل پنتاگون از تصمیم خود برای اعزام شمار بیشتری از کشتی ها و هواپیماهای نظامی برای تضمین حق کشتی رانی آمریکا در دریای چین جنوبی خبر داه بود.

کد N835445

وبگردی