آفتاب
هفتاد و نهمین نشست خبری اژه ای-۵؛

دستگیری مظنون اسیدپاشی اصفهان/وضعیت پرونده رویانیان

دستگیری مظنون اسیدپاشی اصفهان/وضعیت پرونده رویانیان

سخنگوی قوه قضائیه در مورد پرونده احمدی‌نژاد، اسیدپاشی اصفهان، حادثه ورزشگاه تبریز و بدهکاران بانکی توضیح داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در هفتاد و نهمین نشست خبری خود با خبرنگاران در مورد وظایفی که رئیس قوه قضاییه به معاون اول خود تفویض کرده است، گفت: رسیدگی به کسانی که ولی دم آنها فقیر است و حاکم به جای آن باید تصمیم بگیرد و همچنین تدبیر در اجرای احکام سلب حیات و جایی که ولی دم شناخته شده نیست یا در دسترس نیست، با معاون اول قوه قضاییه است.

سخنگوی دستگاه قضا در مورد اینکه برخی از چهره‌های سیاسی، بیانات رهبری را تحریف می‌کنند، گفت: مقام معظم رهبری بیانات شان شفاف است و نیاز به تفسیر ندارد.

وی در پاسخ به اینکه چرا بخشنامه دادستانی کل کشور را دیوان عدالت ابطال کرده است، گفت: این صحیح نیست، چرا که این مصوبه برای ستاد مبارزه با موادمخدر بود و موادی از آن با قانون مغایرت داشت؛ برای همین ابطال شد.

معاون اول قوه قضائیه در مورد اینکه چرا برخورد مناسبی با قاچاقچیان سوخت انجام نمی‌شود، گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز زیر نظر دولت است و اگر نیاز به تشدید مجازات باشد، بخش حقوقی وارد می‌شود که البته لایحه‌ای در این خصوص تهیه شد اما مشکل اجرای قانون را داریم که اگر درست اجرا شود، مسائل حل خواهد شد.

پرونده سعید مرتضوی پرسش دیگر خبرنگاران بود که سخنگوی دستگاه قضا گفت: این پرونده چند بخش داشت که در بخش کهریزک و نیروی انتظامی احکام صادر و اجرا شد و در بخش‌های دیگر هم زمان زیادی نمی‌برد.

محسنی اژه‌ای اعلام کرد: آقای عزیزی و ملک‌زاده از دولت قبل اموال خود را ارائه کرده‌اند اما آقای محمدزاده هنوز لیست اموال خود را نداده است و در دولت یازدهم هم لیست چهار نفر ناقص بود که یک نفر از آنها لیست اموالش را کامل کرد.

معاون اول دستگاه قضا با بیان اینکه ۱۰ نفر از وام‌گیرندگان بانک‌ها به دلیل عدم پرداخت بدهی خود و دریافت وام‌های سنگین، تحت تعقیب قرار گرفته‌اند، گفت: ۹ نفر همچنان در بازداشت و یک نفر هم با وثیقه هزار میلیارد تومانی آزاد شده است.

در این جلسه همچنین در مورد پرونده ورزشگاه تبریز سئوال شد که سخنگوی دستگاه قضا گفت: در بخشی از این پرونده تخلف انجام شده و در مورد تخریب ورزشگاه هم دادستانی وارد شده و تعدادی از افراد بازداشت شده‌اند.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به خبرنگار مهر درباره اخبار جدید از پرونده محمود احمدی‌نژاد، اسیدپاشی اصفهان و مهاباد، گفت: از آن دو پرونده خبر جدیدی ندارم اما در پرونده اسیدپاشی اصفهان، یک نفر به عنوان مظنون دستگیر شده اما هنوز به اثبات نرسیده است.

سخنگوی دستگاه قضا در مورد پرونده محمدرضا رحیمی و اینکه به چه افرادی از نمایندگان مجلس پول داده است؟ گفت: پول در کار نبوده و اصلاً ‌ماجرا این نیست. البته اگر موردی مشخص شود، پیگیری می‌کنیم اما در کل این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم مطرح شد که باید هزینه انتخابات شفاف شود. حالا اینکه یک نفر هوادار دارد و هزینه می‌کند، مشکلی نیست؛ اما نباید از امکانات دولتی استفاده کند.

سخنگوی دستگاه قضا در مورد پرونده سردار رویانیان هم گفت: در این پرونده کارهای زیادی انجام شده و وزارت اطلاعات هم کمک کرده است. افرادی هم تحت عنوان مطلع، احضار و برخی هم به عنوان متهم بازداشت شده‌اند اما معمولا نیاز به کار کارشناسی دارد و هنوز پرونده در مرحله دادسرا است.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به اینکه در ماه‌های گذشته خبر ممنوع‌التصویر شدن خاتمی را شنیدیم، اما شاهد هستیم برخی رسانه‌های اصولگرا و حتی صدا و سیما تصویر وی را منتشر می‌کنند، آیا این ممنوعیت برای خبرگزاری‌ها بوده است؟ گفت: دستور دادستان مطلق است و اگر مشاهده شود، برخورد می‌کنیم.

کد N835412

وبگردی