آفتاب

بی‌توجهی فیلیپین به هشدارهای چین در دریای چین جنوبی

بی‌توجهی فیلیپین به هشدارهای چین در دریای چین جنوبی

رئیس جمهوری فیلیپین امروز (دوشنبه) اعلام کرد، با وجود هشدارهای چین در مورد پرواز برفراز دریای چین جنوبی هواپیماهای نظامی و تجاری فیلیپین برفراز این مناطق مورد مناقشه پرواز می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بنینو آکوئینو، رئیس جمهوری فیلیپین به خبرنگاران درباره اینکه آیا مانیل موضع چین را درباره مناطق مورد مناقشه در دریای چین جنوبی پذیرفته یا خیر گفت: با وجود مناقشات مذکور در مورد دریای چین جنوبی و هشدارهای دولت پکن درباره حریم هوایی برفراز این مناطق ما به پروازهای تجاری و نظامی خود ادامه می‌دهیم و براساس قوانین بین‌الملل و کنوانسیون‌هایی که قبول داریم رفتار خواهیم کرد.

چند روز پیش ارتش چین به هواپیمای شناسایی نیروی دریایی آمریکا دستور داد تا از پرواز برفراز حریم هوایی جزایر مورد مناقشه اسپارتلی واقع دردریای چین جنوبی امتناع کند. وزارت امور خارجه چین بعدا تاکید کرد که این هواپیما به گشت زنی برفراز این دریا و جزایر مورد مناقشه دست زده است.

چین مدعی مالکیت تمامی مناطق موجود در دریای چین جنوبی و آبراه‌های منتهی به سواحل مجمع الجزایر فیلیپین و دیگر همسایگان آسیایی‌اش است و در سال‌های اخیر اقدام به توسعه و ساخت جزایر مصنوعی و گسترش اقدامات نظامی در این مناطق کرده است.

رئیس جمهوری فیلیپین همچنین اعلام کرد: مانیل قلمرو خود را به چین تسلیم نمی‌کند و از حقوق خود دفاع خواهد کرد و با آمریکا برای این مساله از نزدیک همکاری می‌کند.

سخنگوی نیروی هوایی فیلیپین نیز در این باره گفت: هواپیماهای ارتش این کشور برفراز آب‌های دریای چین جنوبی پرواز می‌کنند.

ویتنام، مالزی، برونئی و تایوان نیز مدعی مالکیت بخش‌هایی از دریای چین جنوبی هستند.

انتهای پیام

کد N835396

وبگردی