آفتاب
سخنگوی قوه قضائیه:

محمدرضا رحیمی به مرخصی نیامده است

محمدرضا رحیمی به مرخصی نیامده است

... سخنگوی قوه قضائیه گفت: محمدرضا رحیمی در حال حاضر در زندان است و به مرخصی نیامده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی ایسنا، محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اخبار منتشر شده در خصوص مرخصی دادن مجدد به محمدرضا رحیمی صحت دارد یا خیر؟ گفت: خیر. در حال حاضر ایشان در مرخصی نیست بلکه در زندان است.

خبرنگاری از محسنی‌اژه‌ای پرسید آیا از دستگاه قضایی افرادی برای کاندیدا شدن در انتخابات مجلس از سمت خود استعفا داده‌اند؟ که محسنی‌اژه‌ای گفت: هنوز تا آن موقع خیلی زمان داریم ولی معمولا قضاتی هم داریم که برای این کار استعفا می‌دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده خبرنگار واشنگتن‌پست گفت: از بیان جزئیات این پرونده معذور هستم اما دادگاه فردا با حضور وکیل مدافع متهم و مترجم برگزار می‌شود.

خبرنگاری نظر محسنی‌اژه‌ای را درباره تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی پرسید که وی در این باره گفت: طرحی در این باره در مجلس مطرح شده و تعدادی از نمایندگان هم آمدند با قوه قضائیه صحبت کردند. قوه قضائیه با کلیات این موضوع که یک دستگاه واحد ایجاد شود موافق است اما این طرح اشکالاتی دارد.

محسنی‌اژه‌ای گفت:‌ در صورتی که موارد خلاف قانون اساسی این طرح و همچنین اشکالات دیگر آن برطرف شود قوه قضائیه حتما از آن استقبال و همکاری می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مقدمات اجرای قانون آیین دادرسی کیفری از سوی قوه قضائیه فراهم شده است یا خیر؟ گفت: ما ملزم به اجرای قانون هستیم منتهی در پاره‌ای از مواد این قانون که احساس کردیم مشکلاتی ایجاد می‌کند با مجلس صحبت شد تا این مواد اصلاح شوند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در این قانون تدوین 17 - 18 آیین‌نامه ظرف سه تا شش ماه پیش‌بینی شده و در برخی از موارد اگر آیین‌نامه وجود نداشته باشد قانون قابل اجرا نیست.

خبرنگاری با اشاره به بازداشت دو کارگر در ساوه پرسید که آیا زیاد شدن برخوردهای امنیتی با اعتراضات کارگری رویه جدید قوه قضائیه است؟ که محسنی‌اژه‌ای در پاسخ گفت: ما چند هزار نفر کارگر داریم و اگر دو نفر در گوشه‌ای بازداشت شدند به این معنا نیست که زیاد شده است. همین‌طور ممکن است هر فردی اعم از کارگر، قاضی یا روحانی که مرتکب جرم شوند بازداشت شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید، پاسخ ایران به درخواست واشنگتن‌پست برای حضور یک دبیر ارشد در دادگاه خبرنگار این روزنامه چه بوده است و اینکه دادگاه فردا علنی است یا خیر؟ گفت: علنی بودن یا نبودن دادگاه به تشخیص قاضی رسیدگی‌کننده است. در آن مورد هم که گفتید یک روزنامه درخواستی کرده است اما قوه قضائیه مستقل است و بر اساس قانون عمل می‌کند.

خبرنگاری درباره پرونده بابک زنجانی دوم از محسنی‌اژه‌ای توضیح خواست که وی در این باره گفت: روابط عمومی وزارت نفت اصل قضیه را تکذیب کرد.

سخنگوی قوه قضائیه در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی درباره وظایف دادستان کل و معاون اول قوه قضائیه، گفت: ممکن است در شرایطی ریاست محترم قوه قضائیه مواردی را که جزو وظایف ذاتی دادستان کل کشور نباشد به او تفویض کند؛ چنانچه در رابطه با نظارت بر پرونده سه هزار میلیاردی این کار انجام شد.

وی با اشاره به تفویض برخی از امور از سوی رئیس قوه قضائیه به معاون اول قوه قضائیه، گفت: تدبیر درباره احکام سلب حیات از جمله این موارد است که قبلا توسط رئیس قوه قضائیه انجام می‌شد اما اکنون به معاون اول قوه قضائیه تفویض شده است.

خبرنگاری درباره محکومیت آمریکا به پرداخت جمعا 32 میلیارد دلار به ایران سوال پرسید که اژه‌ای گفت: از مبلغ خبر ندارم ولی از چندین سال پیش دعاوی علیه برخی کشورها از جمله آمریکا مطرح بوده است.

اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره ابطال بخشنامه دادستان کل کشور در دیوان عدالت اداری، گفت: دیوان عدالت بخشنامه دادستان کل کشور را ابطال نکرده بلکه آیین‌نامه ستاد مبارزه با موادمخدر را ابطال کرده است.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در رابطه با برخورد با زمین‌خواری گفت: در ادامه مبارزه با زمین‌خواری برای هفت میلیون متر مربع از زمین‌های اطراف تهران به نام دولت سند صادر شده و این مقدار زمین از افرادی که به ناحق آنها را تصرف کرده بودند گرفته شده است.

ادامه دارد...

کد N835393

وبگردی