آفتاب

طرح مصر برای ابقای اسد در قدرت با مشارکت مخالفان در دولت

طرح مصر برای ابقای اسد در قدرت با مشارکت مخالفان در دولت

در حالی که مصر هشتم و نهم ماه آتی میلادی میزبان مذاکرات مخالفان سوری برای ایجاد دیدگاهی مشترک جهت حل بحران سوریه است، منابع دیپلماتیک مصری فاش کردند که قاهره با همکاری مسکو برای ایجاد راهکاری که شامل ابقای بشار اسد در قدرت و مشارکت مخالفان در دولت باشد، تلاش می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، بدر عبدالعاطی، سخنگوی وزارت خارجه مصر اعلام کرد که کنفرانس گسترده مخالفان سوری با هدف ایجاد دیدگاه مشترکی جهت انجام اقدامات آتی برای حل بحران سوریه است. اما با این حال یک منبع دیپلماتیک مصری فاش کرد: قاهره تلاش می‌کند تا از نفوذ خود برای گرفتن امتیاز از طرف‌های درگیر جهت ایجاد راهکاری واقعی برای بحران سوریه که به دور از مداخله‌های نظامی خارجی و ضامن حفظ وحدت و تمامیت ارضی سوریه باشد، استفاده کند.

این منبع اعلام کرد که مصر هیچ گونه شروطی را بر رهبران مخالفان سوریه تحمیل نخواهد کرد اما دیدگاه‌هایی را به آنها ارائه خواهد داد که مخالفان می‌توانند با آن موافقت یا مخالفت کنند.

بنا بر این گزارش، قاهره تلاش می‌کند تا در جلسات محرمانه‌ای به حل و بررسی اختلافات میان مخالفان سوریه بپردازد و در پایان روز دوم نشست‌های آتی مخالفان بیانیه‌ای را صادر خواهد کرد.

این منبع در خصوص امکان برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری سوریه گفت: توافقی بر سر ابقای بشار اسد در سمت ریاست جمهوری وجود دارد اما هنوز این مساله نهایی نشده است. با این حال مساله مهمتر در مرحله کنونی تشکیل دولت ائتلافی است که شامل تمامی گروه‌های مخالف باشد و به درگیری‌های داخلی در سوریه پایان بدهد.

انتهای پیام

کد N835329

وبگردی