آفتاب
آیت‌الله علوی‌گرگانی:

حرمت نان در جامعه رعایت شود

حرمت نان در جامعه رعایت شود

آیت‌الله علوی گرگانی گفت: اگر کسی به نان بی‌احترامی کند دچار مشکلات زیادی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مرجع تقلید در دیدار صنف نانوایان قم با گرامیداشت ولادت امام حسین و امام سجاد (ع) گفت: نانوایان از قشر زحمتکش در نظام جمهوری اسلامی هستند، زیرا عهده‌دار تامین نان امت هستند.

وی به سیره نبی اکرم(ص) درباره احترام به نان اشاره کرد و افزود: پیامبر گرامی (ص) هر زمان نان می‌گرفتند می‌بوسیدند و با احترام با این نعمت بزرگ الهی رفتار می‌کردند و درباره احترام به نان نیز سفارش‌های زیادی به مردم می‌کردند.

وی با بیان این‌که «اگر کسی به نان بی احترامی کند دچار مشکلات زیادی می‌شود» اظهار کرد: نان و جو دو مایه حیاتی در جامعه اسلامی است؛ لذا از این لحاظ نان مایه و حیات الهی است که به وسیله حیات نان واجبات دیگر مانند نماز و روزه استمرار و دوام دارد.

آیت‌الله علوی‌گرگانی افزود: متاسفانه برخی از اعمال در جامعه به وقوع می‌پیودند که ناپسند است و از جمله آن اعمال، این که بعضی از انسان‌ها احترام نان را نگه نمی‌دارند و به نان بی احترامی می‌کنند و نان را به نوعی پرتاب می‌کنند که این گونه اعمال در اسلام و دین مطرود و ناپسند است.

این مرجع تقلید با بیان این‌که «مثل نان در میان نعمت‌های دیگر مانند مثل پیغمبر(ص) نسبت به مسائل دیگر است» اظهار کرد: همانطور که پیامبر(ص) ارزش و اعتبار خاصی دارد و احترام او واجب است و از ارزش‌های دین به شمار می‌رود، نان نیز از احترام خاصی در جامعه برخوردار است و ارزش خاصی دارد.

وی افزود: نانواها باید سعی کنند در ارائه خدمت رسانی به مردم رضایت خدا را در نظر داشته باشند و موقع دریافت پول از مردم خود را مدیون آنها نکنند.

وی افزود: زندگی و سیره ائمه(ع) پر از نکته‌های مفید است و یکی از سیره‌ها این است که دیگر خود را مدیون مردم نمی‌کردند. اگر چه مردم احترام خاصی برای انبیا و معصومین قائل بوده‌اند، ولی هیچ وقت معصومین و انبیاء(ع) خود را گرفتار دین مردم نمی‌کردند.

وی اظهار کرد: پیروان و شیعیان امام علی(ع) کسانی هستند که نسبت به ایمان و حق مردم بسیار محتاط اند و حاضر نیستند به خاطر زندگی دنیوی دامن خود را به دین مردم آلوده کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه نیوز، وی در توصیه به نانوایان گفت: اگر کسی به شما کم لطفی کرد و نسبت به نان بی احترامی کرد شما به او تذکر بدهید که نان احترام خاصی دارد اگر نان نباشد نماز و روزه نخواهد بود.

انتهای پیام

کد N835298

وبگردی