آفتاب

گفت‌وگوی آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در مورد تهدید هسته‌ای پیونگ یانگ

گفت‌وگوی آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در مورد تهدید هسته‌ای پیونگ یانگ

نمایندگان آمریکا،‌ کره جنوبی و ژاپن برای مذاکره در مورد وضعیت کنونی برنامه هسته‌ای کره شمالی و تهدیدات آن با یکدیگر دیدار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری یونهاپ، این مذاکرات دو روزه که روز سه‌شنبه در سئول برگزار می‌شود شامل هوانگ جون کوک، نماینده کره جنوبی در موضوع برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ، سونگ کیم و جونیچی ایهارا، همتایان آمریکایی و ژاپنی او است.

این سه کشور در جمع کشورهای حاضر در مذاکرات شش جانبه خلع تسلیحات هسته‌ای کره شمالی هستند که از سال 2008 تاکنون به دلیل خروج پیونگ یانگ از مذاکرات متوقف شده است.

بنابر اعلام وزارت خارجه کره جنوبی، این سه کشور تلاش خواهند کرد تا به پیشرفت‌هایی در موضوع برنامه هسته‌ای کره شمالی از طریق بازدارندگی،‌ اعمال فشار و مذاکره دست یابند.

این نشست سه‌جانبه در حالی برگزار خواهد شد که اخیراً‌ تنش‌ها میان پیونگ یانگ و غرب افزایش یافته است.

پیونگ یانگ اخیراً مدعی شده بود که برای نخستین‌بار توانسته است از زیردریایی خود موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را با موفقیت پرتاب کند. هم‌چنین مقامات آمریکایی نیز مدعی شده‌اند که کره شمالی هم اکنون به پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه نصب کلاهک‌های هسته‌ای بر روی موشک‌های قاره پیمای خود دست یافته است.

هم‌اکنون واشنگتن، سئول و توکیو تلاش دارند به دلیل آزمایش اخیر موشکی پیونگ یانگ که نقض معاهدات بین‌المللی است،‌ اقداماتی را علیه این کشور در سازمان ملل انجام دهند.

نشست قبلی این سه کشور در ژانویه گذشته در توکیو برگزار شد که بنابر آن اعلام شد که کره شمالی برای بازگشت به مذاکرات شش جانبه هسته‌ای ابتدا،‌ حسن نیت خود را ثابت کند.

انتهای پیام

کد N835082

وبگردی