آفتاب
جعفری:

کانون‌های مساجد به جوانان هویت می‌دهد

کانون‌های مساجد به جوانان هویت می‌دهد

معاون ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: بیش از 20 هزار کانون فرهنگی و هنری در مساجد سراسر کشور تاسیس شده و تاسیس این کانون‌ها می‌تواند به جوانان ما هویت بدهد.

معاون ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: بیش از 20 هزار کانون فرهنگی و هنری در مساجد سراسر کشور تاسیس شده و تاسیس این کانون‌ها می‌تواند به جوانان ما هویت بدهد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا جعفری در نشستی با تشریح برنامه‌های معاونت آموزش و پژوهش و برنامه‌های شاخص سال 94 کانون فرهنگی هنری مساجد با بیان این‌که «اکنون بیش از 20 هزار تشکل کانون فرهنگی و هنری در کشور داریم» اظهار کرد: دشمن امروز هویت دینی و ملی ما را نشانه گرفته و مخاطب اصلی ما در این کانون‌ها جوانان هستند. مسجد به معنای واقعی هویت دهنده است و حفظ کردن هویت جوانان از طریق مسجد رخ می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به سخنی از امام راحل تصریح کرد: امام(ره) می‌فرماید: این مساجد بود که پیروزی را برای امت اسلامی رقم زد. از این رو نباید بگوییم اکنون که پیروز شده‌ایم دیگر با مساجد کاری نداریم. مقام معظم رهبری هم در بحث مسجد بسیار تاکید دارد و مراحل تکامل انقلاب و رشد آن را تبیین می‌کند. ایشان می‌فرمایند: وقتی مسجد به طراز اسلامی برسد جامعه هم اسلامی می‌شود.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد یادآور شد: ما باید چشم‌اندازهای کانون مساجد را در راستای هویت دادن به جوانان پیش ببریم. کانون‌های فرهنگی سرمایه‌های اجتماعی محله است که می‌تواند با بیمه کردن جوانان در مقابل تهاجمات بایستد. یکی از اصلی‌ترین راهکارهای ما در بحث فرهنگی سپردن این فعالیت‌ها به خود مردم است و کانون فرهنگی و هنری با همین هدف تشکیل شده و هر روزه شاهد موفقیت‌های آن هستیم.

جعفری در ادامه با اشاره به سیاست‌هایی که در سال 94 دارند و محورهای اصلی این سیاست‌ها اظهار کرد:‌ اولین محور و سیاست سال 94 توجه به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری است که به کانون‌های فرهنگی و هنری سراسر کشور ابلاغ شده که با هماهنگی نهادها مسئولین را دعوت کنند و دستاوردهای دولت را برای مردم تشریح کرده و مردم هم بتوانند دغدغه‌های خود را با مسئولین بیان کنند. این گونه شاهد همدلی و همزبانی دولت و ملت در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد هستیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از سیاست‌های ما سخنان مقام معظم رهبری در خراسان شمالی در سال 91 است، توجه به سیاست‌های کلی نظام، دولت و برنامه‌های وزیر ارشاد است، تعامل با ائمه جمعه و جماعات و اعضای بسیج است که امسال ما یک میثاق‌نامه نوشته‌ایم و به امضای مشترک ائمه جماعات و فرماندهان کانون رسانده‌ایم.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: اهتمام به تکالیف قانونی بند 302 ماده 6 برنامه پنجم توسعه یکی دیگر از سیاست‌های ما در کانون فرهنگی و هنری است که این قانون کانون فرهنگی و هنری را مکلف کرده که تا پایان برنامه در یک چهارم مساجد، کانون برگزار کند و اکنون آمار کانون‌های ما به 20 هزار رسیده است و تا پایان سال هم به ادامه تاسیس این کانون‌ها اهتمام می‌ورزیم.

جعفری خاطرنشان کرد: بومی سازی برنامه‌ها و فعالیت‌ها را در دستور کار و سیاست‌های سال 94 قرار داده‌ایم و 80 میلیون بودجه به طرح بومی سازی اختصاص داده‌ایم. توجه به کتابخانه‌های عشایر و روستایی، ترویج معارف قرآن و اهل بیت (ع) احیای نماز، ترویج عفاف و حجاب و روحیه شهادت پروری از دیگر سیاست‌های ما در سال 94 است.

وی در ادامه با بیان این‌که «امسال کانون فرهنگی و هنری مساجد علاوه بر برنامه‌های اصلی 6 برنامه دیگر نیز دارد» گفت: ترویج اقتصاد مقاومتی، بصیرت افزایی، کارآفرینی فرهنگی، خانواده، جمعیت، امر به معروف و نهی از منکر، از جمله 6 برنامه‌ای است که ما امسال در دستور کار خود قرارداده‌ایم.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در ادامه با اشاره به برنامه‌هایی که کانون فرهنگی و هنری مساجد در حوزه‌ی آموزش تدوین کرده است، گفت: در مصوبه 302 شورای عالی انقلاب، این شورا کانون‌های فرهنگی و هنری را موظف به تاسیس "باب خانه نور جدید" کرده است که تاکنون کانون فرهنگی و هنری 200 باب خانه نور جدید را تاسیس کرده است. که ما این طرح را در سراسر کشور اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد: ماندگارترین و کم هزینه‌ترین طرح ما در کشور با عنوان طرح تلاوت نور اجرا می‌شود که تاکنون 29 هزار کلاس این طرح را دنبال می‌کرده و امسال به 30 هزار کلاس رسیده است.

جعفری افزود:‌ در سال گذشته، سی و دومین همایش تکریم از خادمان طرح تلاوت نور را داشتیم و امسال سی و سومین دوره آن از هفتم تا دهم خرداد ماه در مشهد مقدس برگزار می‌شود. این طرح زمینه انس با قرآن را فراهم می‌کند چرا که پس از اجرا شدن این طرح بعد از نمازهای واجب حداقل یک صفحه از قرآن قرائت می‌شود و ما می‌خواهیم برای ارتقاء این طرح ، کتب تفسیر آن را هم که به صورت 4 جلدی تدوین کرده‌ایم و تا نیمه سال بعدی از آن رونمایی می‌کنیم به این طرح اضافه کنیم.

وی گفت: در همایش تکریم از خادمان طرح تلاوت نور از چهره‌های شاخصی همچون حجج اسلام رضایی، اصفهانی، سلیمانی، بهجت‌پور، حشمتی، حمید محمدی و ابوالقاسمی، پورمعین و پورازغدی، رسول محلاتی و غیره که همگی از اساتید برجسته در حوزه‌ی آموزش هستند دعوت کرده‌ایم. همچنین در این طرح از دستگاه‌هایی که ما را برای اجرایی شدن این طرح کمک می‌کنند از جمله صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان اوقاف و امور خیریه، تشکل‌های مردمی و سازمان دارالقرآن تجلیل می‌کنیم.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد یادآور شد: امسال در راستای فعالیت‌های قرآنی طرح حمایت از 1300 خانه نور را داریم و همچنین مشارکت در طرح 1449 که از سوی رسانه‌ی ملی برگزار می‌شود ما هم در این طرح مشارکت می‌کنیم و برای افزایش این طرح 2000 کلاس در مساجد برگزار می‌کنیم. هزاران کلاس طرح تفسیر کوتاه در کانون مساجد داریم که آیات کاربردی در زندگی را برای جوانان و نوجوانان بیان می‌کنیم.

جعفری ادامه داد: نشست‌های قرآنی را با چهره‌های برتر قرآن در مساجد برگزار می‌کنیم. ما در حوزه‌ی آموزشی در شهریور ماه از سه هزار نفر از فعالان و فرهیختگان مسجد تجلیل می‌کنیم. همچنین اکنون در کشور هزار و 700 هسته‌ی پژوهشی فعالیت می‌کند که ما از این فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N835024

وبگردی