آفتاب

طرح کنگره منحل شده لیبی برای حل بحران

طرح کنگره منحل شده لیبی برای حل بحران

در حالی که کنگره منحل شده لیبی درصدد اعلام نقشه راه فراگیری برای حل بحران لیبی طی 48 ساعت آتی است، منابع لیبیایی از حمله جنگنده‌های «ارتش ملی لیبی» به یک کشتی در سواحل شهر سرت خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، طرف‌های درگیر لیبیایی اخیراً در مذاکرات خود پیش‌نویسی را از سوی نماینده سازمان ملل در این کشور جهت آتش‌بس دریافت کردند و قرار است مذاکرات آنها برای توافق بر سر این پیش‌نویس هشتم ژوئن آتی در مراکش از سرگرفته شود.

محمد معزب، عضو کنگره ملی منحل شده لیبی که دوره‌اش در سال 2014 به پایان رسیده، اعلام کرد که این کنگره درصدد اعلام نقشه راه فراگیر برای حل بحران طی 48 ساعت آتی است.

به گفته معزب این نقشه راه به منزله طرحی است که کنگره ملی امتیازاتی را نیز در آن داده است. این طرح شامل اصلاحاتی در قانون اساسی است که به پارلمان طبرق اجازه می‌دهد در قوه مقننه جدید که ناظر بر دولت توافقی آتی است، مشارکت داشته باشد.

وی اعلام کرد که هیات سازمان ملل برای تعیین موعد جدید ازسرگیری مذاکرات با کنگره ملی تماس نگرفته است.

اکنون در لیبی دو دولت اداره کشور را بر عهده دارند؛ دولت لیبرال طبرق که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و کنترل مناطق شرقی را بر عهده دارد و دولت برخواسته از کنگره منحل شده لیبی که اسلام‌گراست و بیشتر بر مناطق غربی از جمله شهر طرابلس، پایتخت تسلط دارد.

با ادامه مذاکرات طرف‌های لیبیایی، قبایل این کشور نیز امروز (دوشنبه) دومین نشست خود را در قاهره و به مدت سه روز آغاز می‌کنند.

به گفته اسامه المجدوب، معاون وزیر خارجه لیبی در امور کشورهای همجوار، این نشست تنها محدود به لیبیایی‌هاست و هدف از آن این است که همه طرف‌ها بتوانند با هم مذاکره کرده و اختلافاتشان را حل کنند.

درهمین حال صغر الجروشی، فرمانده نیروی هوایی ارتش ملی لیبی (وابسته به دولت طبرق) اعلام کرد که جنگنده‌های لیبی نفتکشی را در سواحل شهر سرت هدف قرار دادند که موجب شعله‌ور شدن آتش در این نفتکش شد.

به گفته الجروشی کشتی مذکور در حال حمل سلاح و نیرو بوده، و از سوی نیروهای دولتی هشدار دریافت کرده بود اما این کشتی هشدار را نادیده گرفت.

وی افزود: دولت لیبی در جنگ به سر می‌برد و اجازه نقض امور امنیتی را به هیچ طرفی نمی‌دهد.

حسن الفرجانی، معاون مدیر نیروگاه برق منطقه «الخلیج البخاریه» نیز اعلام کرد که کشتی مذکور حامل بیش از 30 هزار لیتر سوخت بوده و حمله جنگنده‌های «ارتش ملی لیبی» به این کشتی موجب زخمی شدن یکی از کارکنان آن و تعدادی از مهندسان لیبیایی شده است که در آن مکان مشغول فعالیت بودند.

لیبی از تابستان گذشته صحنه درگیری‌های مسلحانه میان شبه‌نظامیان اسلام‌گرا و «ارتش ملی» این کشور بوده است؛ با افزایش فعالیت‌های داعش در این کشور نیز اوضاع لیبی وخیم‌تر شد.

انتهای پیام

کد N834912

وبگردی