آفتاب

تظاهرات استانبولی‌ها در حمایت از مرسی و تبدیل مجدد ایاصوفیه به مسجد

تظاهرات استانبولی‌ها در حمایت از مرسی و تبدیل مجدد ایاصوفیه به مسجد

هزاران شهروند ترکیه با تظاهرات در استانبول تبدیل مجدد موزه ایاصوفیه به مسجد را خواستار شدند و همزمان صدور حکم اعدام علیه محمد مرسی را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت خبری المصریون، هزاران شهروند ترکیه با برگزاری تظاهرات از مقابل مسجد سلطان احمد شهر استانبول به سوی موزه ایاصوفیه حرکت کردند و با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار تبدیل دوباره این موزه به مسجد شدند.

پیش از اینکه سلطان محمد در سال 1453م شهر استانبول را فتح و ایا‌صوفیه را تبدیل به مسجد کند این مکان یک کلیسا بود. ایاصوفیه تا سال 1935 نیز مسجد ماند اما از آن زمان تا به امروز به موزه تبدیل شده است.

شهروندان معترض ترکیه که بیشتر از حامیان اخوان المسلمین بودند در تظاهرات خود ضمن محکوم کردن حکم اعدام مرسی و چند تن از رهبران اخوان المسلمین، شعارهایی در حمایت از وی سر می‌دادند. همچنین تظاهرکنندگان تصاویری از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در دست داشتند که با اشاره به اعضای دائمی شورای امنیت زیر آن نوشته شده بود "جهان بزرگتر از پنج کشور است".

دادگاه کیفری قاهره در 16مه جاری حکم اعدام مرسی و 121 تن دیگر از اعضای اخوان المسلمین را که به جاسوسی و یورش به زندان‌ها متهم شده‌اند برای تایید نهایی به مفتی این کشور ارجاع داد و تاریخ دوم ژوئن را برای اعلام حکم نهایی تعیین کرد.

انتهای پیام

کد N834850

وبگردی