آفتاب

تمایل مشروط کره‌جنوبی به مذاکره با پیونگ‌یانگ

تمایل مشروط کره‌جنوبی به مذاکره با پیونگ‌یانگ

کره‌جنوبی اعلام کرد، این کشور تمایل دارد تا در صورت توافق پیونگ‌یانگ برای از سرگیری گفت‌وگوی بین دو کره درباره تحریم‌های خود علیه کره‌شمالی مذاکره کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری یونهاپ، سئول پیش از این و در سال 2010 تحریم‌هایی را علیه پیونگ‌یانگ تصویب و اعمال کرده بود. این تحریم‌ها که به تحریم‌های 24 مه شهرت یافت، هرگونه تبادلات بین دو کره به جز تبادلات مربوط به یک مجموعه صنعتی و کمک‌های بشردوستانه را ممنوع کرد.

پیونگ‌یانگ پیش از آغاز هر گفت‌وگو از سئول درخواست می‌کرد تا تحریم‌ها را بردارد اما کره‌جنوبی ادعا می‌کند که کره‌شمالی ابتدا باید اقدامات مسوولانه‌ای انجام دهد.

در همین حال وزارت اتحاد دو کره در کره‌جنوبی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: کره‌جنوبی در صورت پاسخ کره‌شمالی به پیشنهاد ما برای گفت‌وگوی بین دو کره برای انجام گفت‌وگو درباره مسائل مختلفی از جمله تحریم‌ها اعلام آمادگی می‌کند.

در اواخر دسامبر سال گذشته، کره‌جنوبی پیشنهاد داد تا طرفین برای کمک به حل مسائل موجود از جمله امکان بازدید خانواده‌های ساکن در دو کره گفت‌وگوهایی در سطح عالی را آغاز کنند. این در حالی است که پیونگ‌یانگ تاکنون به این پیشنهاد پاسخی نداده است.

وزارت اتحاد دو کره در کره‌جنوبی در ادامه بیانیه خود عنوان کرد، این کشور به تلاش برای ایجاد همکاری بین دو کره و همزمان رفع تحریم‌ها ادامه می‌دهد.

تحریم‌های 24 مه در پی غرق شدن ناوچه نیروی دریایی کره‌جنوبی اعمال شد. کره‌جنوبی، طرف شمالی را به غرق کردن این ناوچه متهم می‌کند اما پیونگ‌یانگ مکرراً این اتهام را رد می‌کند.

انتهای پیام

کد N834766

وبگردی