آفتاب

ابومرزوق مسئول روابط خارجی حماس شد

ابومرزوق مسئول روابط خارجی حماس شد

موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) ریاست روابط خارجی این جنبش را در دوحه عهده‌دار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از سایت خبری المصریون، یک منبع نزدیک به جنبش مقاومت اسلامی (حماس) که ترجیح داد نامش فاش نشود، اعلام کرد: موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس به جای محمد نصر، مسوول روابط خارجی این جنبش در دوحه شد.

این منبع افزود: نصر نیز ریاست بخش اطلاع‌رسانی جنبش را برعهده خواهد داشت و ابومرزوق دیگر به غزه باز نخواهد گشت و مرکز اقامت خود را به دوحه انتقال خواهد داد.

ابومرزوق که در حال حاضر عضو دفتر سیاسی حماس است پس از آغاز حوادث سال 2011 سوریه و بسته شدن دفتر حماس در دمشق برای اقامت به قاهره رفت. وی پس از جنگ 51 روزه رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه که در 26 اوت گذشته به پایان رسید، در غزه ساکن شد.

این رهبر برجسته حماس در 20 مارس گذشته با اجازه مقامات مصری برای خروج از قاهره از طریق گذرگاه زمینی رفح برای طی مراحل درمان وارد دوحه شده بود.

در حال حاضر وی به همراه چند تن دیگر از رهبران سیاسی حماس از جمله خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی و عزت الرشق و محمد نصر از اعضای ارشد دفتر سیاسی این جنبش در دوحه به سر می‌برند.

ابومرزوق در 1951 در اردوگاه رفح واقع در جنوب غزه متولد شد. وی مدرک دکترای خود را در مهندسی صنایع از یکی از دانشگاه‌های آمریکا دریافت کرد. ابومرزوق که یکی از رهبران برجسته حماس است، در سال 1992 ریاست دفتر سیاسی این جنبش را برعهده داشت.

ابومرزوق در 1995 در آمریکا به مدت دو سال بازداشت و در نهایت در سال 1997 با میانجیگری اردن آزاد شد و برای اقامت به اردن بازگشت.

اما در اواخر سال 1999 و در آغاز حکومت عبدالله دوم، پادشاه اردن از سوی مقامات این کشور نیز تبعید شد و به این ترتیب در اوایل سال 2000 به دمشق منتقل شد و 12 سال در آنجا اقامت داشت.

یک سال پس از بحران سوریه در نیمه ماه مارس 2011 ابومرزوق بنا بر دستور رهبران حماس دمشق را به مقصد قاهره ترک کرد.

انتهای پیام

کد N834765

وبگردی