آفتاب

بانک جهانی: ترکیه به وعده خود درباره غزه عمل نکرده است

بانک جهانی: ترکیه به وعده خود درباره غزه عمل نکرده است

بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد، دولت ترکیه در تحقق وعده خود برای کمک به بازسازی غزه ناکام مانده و سهم هنگفتی از کمک وعده داده شده را ارائه نکرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، براساس گزارش بانک جهانی، ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس تاکنون تنها بخشی از کمکی را که اکتبر سال گذشته در جریان کنفرانس حامیان مالی غزه وعده دادند، ارائه داده‌اند.

ترکیه به عنوان اصلی‌ترین حامی مالی غزه تاکنون تنها 26 درصد از وعده خود را ارائه کرده است. ترکیه به پرداخت 200 میلیون دلار متعهد شد اما تنها 520 هزار دلار ارائه کرده است. گزارش بانک جهانی در 27 مه در نشست بروکسل که هر شش ماه یکبار برگزار می‌شود به مقام‌های فلسطینی تقدیم می‌شود.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه سال گذشته در نشست حامیان مالی که در قاهره برگزار شد، شرکت نکرد و یکی از دیپلمات‌ها را راهی کرد و در ادامه ترکیه به پرداخت 200 میلیون دلار متعهد شد.

در جریان جنگ 50 روزه اسرائیل در تابستان گذشته به نوار غزه بیش از 18 هزار خانه و همچنین زیرساخت تخریب شد و بیش از 2000 فلسطینی که عمدتا غیرنظامی بودند، در زیر بمباران شدید نیروهای رژیم صهیونیستی شهید شدند.

مهمت گونل، معاون حزب جنبش ناسیونالیست ترکیه در واکنش به گزارش بانک جهانی از عدم تحقق وعده دولت آنکارا برای کمک به غزه انتقاد کرد.

صلاح‌الدین دمیرتاش رهبر حزب حامی کردها موسوم به حزب دموکراتیک مردم هم با انتقاد از دولت گفت: دولت قرار بود 200 میلیون دلار به غزه کمک کند. دولت چه اقدامی انجام داده است؟ آنها این پول را به غزه ارسال نکرده‌اند و این در حالی است که این اصلا پول زیادی نیست.

انتهای پیام

کد N834762

وبگردی