آفتاب

هواپیماها تا چه زمانی اجازه پرواز دارند؟/ ساختار‌های اقتصادی اجازه خرید هواپیماهای نو را نمی‌دهد

هواپیماها تا چه زمانی اجازه پرواز دارند؟/ ساختار‌های اقتصادی اجازه خرید هواپیماهای نو را نمی‌دهد

مهدی ادیاری، کارشناس صنعت حمل‌ونقل هوایی معتقد است که «ساختار‌های اقتصادی اجازه خرید هواپیماهای کاملا نو را نمی‌دهد.»

مریم مهران

سازمان هواپیمایی سیاست‌هایی را برای جوان‌سازی ناوگان پروازی کشوری دنبال می‌کند و در راستای این سیاست، میانگین عمر ناوگان پرواز کشور باید تا سال 1404 به زیر 12 سال برسد. برای دستیابی به این هدف، هواپیماهایی که سن بالاتری دارند، باید به مرور از چرخه پرواز خارج شده و هواپیماهای جدیدی جایگزین آنها شوند.

بر این اساس، در افق 1404 تعداد هواپیماهای سالم پروازی باید به 55 فقره برسد که در حال حاضر به کمتر از یک‌سوم این تعداد دسترسی هست.

از اسفند ماه سال 93 تاكنون 17 فروند هواپيما به ناوگان هوايي كشور افزوده شد. دو فروند از این هواپيماها به منظور استفاده در بخش پشتيباني، 2 فروند اجاره‌اي به صورت محدود و مابقي به صورت ملكي در ناوگان هوايي كشور عملياتي خواهد شد. همچنين 8 فروند هواپيماي ايرباس مدل A340 و يك فروند ايرباس 321 با عمر متوسط بين 10 تا 15 سال به كشور وارد شد كه با ورود اين نوع هواپيماها، سن ناوگان هوايي كشور براي نخستين‌بار به 19 سال كاهش يافت.

در اردیبهشت ماه امسال 9 فروند هواپیمای جدید به ناوگان حمل‌ونقل هوایی اضافه شد و میانگین سنی ناوگان هوایی را کاهش داد. در همین رابطه مهدی ادیاری، کارشناس صنعت حمل‌ونقل هوایی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت فعلی ناوگان هوایی کشور توضیح داد.

* در حال حاضر چند خط هوایی داریم؟

هم‌اکنون 18 خط هوایی دولتی و خصوصی در کشور فعال هستند.

* هواپیماهای این خطوط چه تعداد است؟

در مجموع 245 هواپیما در کشور داریم که این عدد با محاسبه تعدادی است که اخیرا وارد شده است.

* میانگین سن هواپیما‌های کشور چقدر است؟

به طور میانگین 19 سال سن ناوگان هوایی کشور است.

* آیا این سن با استاندارد‌های جهانی هماهنگ است؟

سن هواپیماها استاندارد ندارد و بیشتر ربط به اقتصادی بودن هواپیما دارد و سال خاصی ندارد و یک هواپیما تا جایی که بازدهی اقتصادی داشته و امنیتش تامین باشد، اجازه پرواز دارد.

* آیا شما وضعیت فعلی ناوگان هوایی کشور را مثبت می‌بینید؟

با توجه به اینکه کشوری هستیم که سال‌هاست در تحریم هستیم و هیچ کشوری سراغ نداریم که توانسته باشد به مدت طولانی با این شرایط سر پا ایستاده باشد، عملکرد مثبتی داشته‌ایم. ما 25 میلیون مسافر را با این شرایط جابه‌جا کرده‌ایم. کشوری نداریم که 35 سال تحریم باشد و سرپا مانده و خودش توانسته باشد تعمیراتش را انجام بدهد و بتواند کار عادی‌اش را انجام داده و این همه پرواز داخلی و خارجی انجام دهد. این اتفاق به لطف شرکت‌های داخلی و سازمان هواپیمایی کشوری است که سعی کردند این صنعت را سر پا نگه دارند.

* اتفاقات مرتبط با توافقات ژنو چه تاثیری بر شرایط هواپیمایی کشور داشت؟

 البته همه تحریم‌ها برداشته نمی‌شود و همه تحریم‌ها نیز مربوط به مسایل هسته‌ای نیست. از 35 سال پیش تاکنون تحریم‌ها بوده و نمی‌شود انتظار داشت با این مذاکرات همه تحریم‌ها برطرف شود، اما می‌توان انتظار داشت شرایط بهتری پیش بیاید و ما امیدواریم از بار تحریم‌ها کاسته شود.

* اگر تحریم‌ها برداشته شود، آیا کشور توانایی مالی خرید هواپیماهای جدید را دارد؟

بله، حتما می‌توانیم داشته باشیم، اما فقط نمی‌توان به توان مالی کشور در این رابطه تکیه کنیم. ساختار‌های اقتصادی نیز باید تغییر کند و هماهنگ با هواپیماهای جدیدتر، امکان پرداخت هزینه بلیط هم باید مدنظر قرار بگیرد و همزمان قدرت خرید مردم هم بالا رفته باشد. هر دو اینها باید با یکدیگر اتفاق بیفتد. اگر تحریم هم نباشیم، ساختار‌های اقتصادی اجازه خرید هواپیماهای کاملا نو را نمی‌دهد.

* هواپیماهایی که به تازگی وارد ناوگان هوایی کشور شدند، چه شرایطی دارند؟

هواپیماهای جدید وارداتی از نوع ایرباس هستند و از یک شرکت اروپایی خریداری شدند و 12 تا 13 سال عمر دارند و هواپیماهای جوانی هستد.

22539

کد N834520

وبگردی