آفتاب

ولی‌مراد: خانه احزاب باید مجری مردم‌سالاری باشد

ولی‌مراد: خانه احزاب باید مجری مردم‌سالاری باشد

دبیر ائتلاف اسلامی زنان گفت: خانه احزاب به عنوان نخبگان سیاسی کشور باید در رفتار و اعمال خود مجری مردم‌سالاری باشد.

توران ولی مراد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، در ارتباط با بازگشایی مجدد خانه احزاب اظهار کرد: مشکل ما آن است که احزاب در کشور ما از رده های بالا به رده پایین می رسند در حالی که باید از بدنه اجتماع فعالیت شروع شود و پس از طی مراحلی به مرحله قدرت و مدیریتی برسد. متاسفانه در کشور ما وقتی به پول و قدرت می رسند تازه خودشان را به عنوان یک حزب معرفی می‌کنند و برنامه هایشان را اعلام می‌کنند و فعالیت حزبی شان را از این مرحله شروع می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر حزب از رده پایین به سمت بالا در حرکت باشد به کارکرد اصلی خود بازگشته است. بدنه اجتماعی وجود داشته باشد حرکت کنند ساختار خود را شکل دهند، مطالباتشان را بیان کنند و با فعالیت های تشکیلاتی افراد را پرورش دهند تا به پست های مدیریتی برسند. هستند احزابی که در کشور ما از این روش برای کار حزبی استفاده می‌کنند. اما آن‌ها به هیچ قدرتی نرسیدند مثل آن می ماند که احزاب قوی‌تر خود را بزرگتر این احزاب کوچکتر می دادند. بزرگترها احزاب کوچکتر را برای کسب آرای بیشتر و بدنه اجتماعی می خواهند. به همین علت است که توده مردم از احزاب سیاسی دل خوشی ندارند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: به این روش احزاب ما به جایگاه مناسبی نخواهند رسید. جلسه اخیر خانه احزاب نشان داد که خود کسانی که می خواهند جامعه مدنی داشته و کار حزبی انجام دهند، نمی توانند با همدیگر همدلی و همزبانی کنند. خود نخبگان سیاسی ما هم روش مردم سالاری و دموکراسی را در عمل و گفتار رعایت نمی کنند. مردم با خود فکر می‌کنند که چگونه این افراد می‌خواهند مردم سالاری را در جامعه اجرا کنند.

ولی مراد با تاکید بر ضرورت حضور زنان در فعالیت‌های حزبی و سیاسی خاطر نشان کرد: با تمام مشکلات هنوز زن ها جایگاهی در فعالیت حزبی و سیاسی ندارند. اگر هم فرصتی به زنان داده می‌شود محدود است و نگاه ابزاری به همراه آن است. همانطور که مراکز تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور در انحصار آقایان است، احزاب و مراکز قدرت و بودجه هم در اختیار مردان است. با نگرش های مختلف شاید سهم اندکی به زنان می‌دهند. این سهم‌ها هم رسمی نیست و با لابی به دست می آید.

انتهای پیام

کد N834469

وبگردی