آفتاب
در توکیو انجام شد؛

تشکیل زنجیره انسانی برای اخراج آمریکا از ژاپن

تشکیل زنجیره انسانی برای اخراج آمریکا از ژاپن

هزاران نفر از مردم ژاپن با تشکیل زنجیره انسانی در اطراف پارلمان این کشور خواستار خروج نظامیان آمریکایی از اوکیناوا شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، هزاران نفر از مردم ژاپن با حضور در خیایان های توکیو و تشکیل زنجیره انسانی در اطراف پارلمان این کشور ضمن مخالفت با تغییر محل استقرارا نظامیان آمریکایی خواستار خروج آنها از ژاپن شدند. 

تظاهرات و تجمع روز گذشته آخرین مورد از اعتراضاتی است که مردم ژاپن در مخالفت با حضور نظامیان آمریکایی در این کشور برگزار می کنند. 

در حال حاضر پایگاه هوایی فوتنما متعلق به نیروی دریایی آمریکا در منطقه شهری گینووان در بخش جنوبی اوکیناوا قرار دارد. پس از برگزاری گفتگوهای بلندمدت میان واشنگتن و توکیو، طرفین تصمیم گرفتند این پایگاه به هنوکو (منطقه ای که در شمال اوکیناوا قرار دارد و جمعیت کمتری را در خود جای داده است) منتقل شود. 

مقامات و ساکنان این جزیره چندین سال است که تلاش می کنند مانع از ساخت این پایگاه در منطقه شوند. آنها اعلام کردند ساخت این پایگاه باعث افزایش حوادث متعدد و تشدید سر و صدا در منطقه خواهد شد و با افزایش پرواز هواپیماهای جنگی در مناطق پرجمعیت این منطقه، ساکنان آن دچار ترس و وحشت می شوند. ساکنان اوکیناوا همچنین بیم دارند که ساخت این پایگاه باعث خسارت بر محیط زیست این منطقه شود.

آمریکا و ژاپن در سال ۱۹۹۶ توافق کردند که پایگاه هوایی تفنگداران دریایی فوتنما که در بخش شلوغی از جزیره اوکیناوا بود را تعطیل کنند اما طرح جایگزینی این پایگاه به واسطه مخالفت ساکنین این جزیره متوقف شد.

اوکیناوا که تا ۲۷ سال بعد از شکست توکیو در جنگ جهانی دوم به حاکمیت ژاپن بازنگشته بود، همچنان میزبانی ۷۵ درصد از حضور نظامی آمریکا در ژاپن را برعهده دارد.

در این میان نتایج آخرین نظرسنجی انجام شده از سوی خبرگزاری کیودو ژاپن که سه ماه پیش انجام شد، نشان می دهد که بیش از ۷۰ درصد از ساکنان اوکیناوا مخالف جابجایی پایگاه نیروهای آمریکا در این منطقه بوده و خواستار برچیدن کامل آن هستند.

کد N834455

وبگردی