آفتاب
بر اساس نتایج پژوهش وزارت ورزش و جوانان؛

65 درصد جوانان در حد زیاد احساس طرد ذهنی می‌کنند

65 درصد جوانان در حد زیاد احساس طرد ذهنی می‌کنند

رییس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه میانگین شاخص طرد ذهنی، احساس فرد از موقعیت خودش در زندگی است، گفت: 65 درصد از جوانان احساس طرد ذهنی را در حد زیاد داشته‌اند.

محمدتقی حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «جوانان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به انجام پژوهشی در وزارت ورزش و جوانان با عنوان "طرد اجتماعی جوانان و عوامل زمینه‌ساز آن در ایران"، افزود: طبق نتایج بدست آمده 65 درصد از پاسخگویان درحد زیاد، 32.1 درصد در حد متوسط و 3 درصد در حد کم احساس طرد ذهنی کرده‌اند.

وی اظهار کرد: این مطالعه بین 4520 جوان 15 تا 29 سال سراسر کشور انجام شد و هدف از اجرای آن مشخص کردن میزان وابعاد طرد اجتماعی گروه‌های مختلف جوانان، شناسایی عوامل خطرزای طرد اجتماعی و مطالعات پیامدهای ذهنی و روانی، طرد اجتماعی بین جوانان است.

وی در ادامه گفت: بخشی از این مطالعه به شاخصه‌های طرد عینی می‌پردازد و طرد عینی عبارت است از شرایط واقعی زندگی فرد «آن طوری که هست» که از سه بعد محرومیت مادی، دسترسی ناکافی به حقوق اجتماعی و عدم مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی نشات می‌گیرد.

رییس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: در این بررسی 44.5 درصد پاسخگویان طرد عینی را تجربه کرده‌اند که 32.5 درصد آنان تجربه طرد عینی را در حد متوسط و 33 درصد در حد کم داشته‌اند.

حسن‌زاده در پایان اظهارکرد: عواملی مانند زندگی در خانواده پرجمعیت، جایگاه اجتماعی، اقتصادی و شهروندی پایین، وجود افراد بیکار در خانواده، تجربه طرد جنسیتی در خانواده، طرد قومی - مذهبی در جامعه، دانش، سلامت، تسهیلات و درآمد پایین و بیکاری به احتمال افزایش طرد عینی منجر می‌شود که مردان 20 تا 29 ساله و روستاییان بیشتر از دیگر گروه‌ها دچار طرد عینی بوده‌اند.

انتهای پیام

کد N834337

وبگردی