آفتاب
شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا:

آمریکا به دنبال حل بحران داعش در منطقه نیست

آمریکا به دنبال حل بحران داعش در منطقه نیست

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر لزوم ساماندهی نیروهای مردمی عراق در کنار نیروهای ارتش برای مقابله با داعش گفت که علی‌رغم سقوط برخی شهرهای عراق توسط داعش ارتش عراق با عملیات‌های جدید به دنبال بازپس‌گیری این شهرهاست.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به تحولات اخیر در عراق و به دنبال آن تلاش نیروهای عراقی برای بازپس گیری برخی شهرهای این کشور از دست داعش خاطرنشان کرد:‌ عراق به دنبال عملیات گسترده در پهنه وسیع این کشور است. که قطعا تاکتیک‌های مختلفی را برای پراکنده کردن نیروهای داعش در مناطق مختلف در نظر دارد.

وی افزود: درشرایط فعلی عراق و جنگ‌های اینچنینی تسلط یک منطقه به خصوص توسط گروه‌های معارض آسان است، اما نگهداری‌اش دشوار است. این بدان معناست که شاید داعش به راحتی بتواند شهری را در دست بگیرد اما بعد از با عملیات جدید نیروهای عراق این شهرها بلافاصله از تصرفش خارج می‌شود. در جنگ‌های نامنظم گرفتن‌ها و پس دادن‌ها کار عادی است.

وی با بیان این‌که «تاکنون نیروهای مردمی عراق در کنار نیروهای ارتش در عملیات مختلف حضور داشتند» گفت: اکنون باید نیروهای مردمی بیشتر ساماندهی شوند و نباید فراموش کنیم که ظرفیت داعش به دلیل حمایت از سوی کشورهای مختلف کم نیست.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که «آمریکا در عراق و سوریه و یمن به دنبال مدیریت بحران نه حل بحران است»، گفت: آمریکا می‌خواهد نوعی توازن قوا در منطقه شکل دهد تا طرفین را به تقسیم قدرت وادار کند. این تقسیم قدرت بر اساس توانمندی‌های نظامی طرفین خواهد بود.

وی گفت: آمریکا برای نابودی داعش می‌تواند حملات هوایی بیشتر و هدفدار داشته باشد و حتی عملیات سیاسی یعنی تحریم تسلیحاتی داعش و قرار دادن آن‌ها در زمره گروه‌های تروریستی را انجام دهد و همچنین از کشورهای متحد داعش همچون ترکیه و عربستان بخواهد دست از همکاری بردارند، ولی آمریکا عزمی برای چنین کاری ندارد.

انتهای پیام

کد N834330

وبگردی