آفتاب
از دفاع مردمی،‌ تا اقتصاد مردمی

جلیلی: اجازه داده نمی‌شود وارد مراکز نظامی ایران شوند

جلیلی: اجازه داده نمی‌شود وارد مراکز نظامی ایران شوند

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: حق یک ملت صدقه نیست که کدخدا بخواهد آن را بدهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ سعید جلیلی عصر یک‌شنبه در برنامه بزرگداشت روز مقاومت،‌ ایثار و پیروزی که با عنوان «از دفاع مردمی،‌ تا اقتصاد مردمی» از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر برگزار شده بود، افزود: حق قابل گفت‌وگو نیست و دشمن باید بفهمد که ما در دفاع از حقوق هسته‌ای خود و سایر حقوق‌مان جدی هستیم و اجازه نمی‌دهیم که به هیچ یک از حقوق ما تعرضی صورت بگیرد.

او در این نشست که همراه با پرسش و پاسخ دانشجویان بود،‌ در پاسخ به سوالی مبنی بر این که امروز آقای ظریف و عراقچی در مجلس اعلام کرده‌اند که این اجازه داده شده که بازرسان از مراکز نظامی ایران به صورت مدیریت شده بازدید کنند و آیا این موضوع خلاف خطوط قرمزی نیست که مقام رهبری در ارتباط با مذاکرات مشخص کرده است؟ خاطرنشان کرد: من این صحبت را از شما می‌شنوم. البته رهبری چارچوب و خطوط قرمز در مذاکرات و سیاست خارجی را مشخص کرده‌اند. هر کشوری در سیاست خارجی خود بر اساس ارزش‌ها و منافع‌اش یک چارچوب و خط قرمزی دارد و دولت‌ها موظف هستند که این خطوط قرمز را رعایت کنند و سقف پروازشان در همین چارچوب باشد.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی در این زمینه به ارائه مثالی پرداخت و گفت: در این شش سالی که ما گفت‌وگو می‌کردیم در کشورهای طرف مذاکره کننده انتخاباتی برگزار می‌شد و مقامات این کشورها تغییر می‌کردند و شاید بتوان گفت در طول این شش سال تقریبا در همه این کشورها یک بار با توجه به انتخاباتی که برگزار می‌شد مقامات ارشد آن‌ها تغییر کردند و حتی حزب رقیب‌شان سر کار می‌آمد که برخی از آن‌ها شعار تغییر نیز می‌دادند. مثلا در آمریکا جورج بوش رفت و اوباما آمد ولی در تمام این گفت‌وگوها نمایندگان آن‌ها یک اپسیلون در مواضع‌شان تغییری ایجاد نکردند و روی حرف خود می‌ایستادند.

جلیلی تصریح کرد: این چارچوب‌ها در همه کشورها تعریف می‌شود و دولت‌ها بر اساس قابلیت و توانمندی‌شان در این چارچوب عمل می‌کنند بنابراین تاکید بر این است که چارچوب باید حفظ شود.

وی به صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری در 21 اردیبهشت‌ماه اشاره کرد و افزود: ایشان در سخنان‌شان شش خواسته جدی را مطرح کردند که باید حفظ شود. از جمله این که تاکید کردند باید دستاوردهای هسته‌ای حفظ شود و پیشرفت هسته‌ای در کشور متوقف نشود. اگر امروز نظام ایستاده و در دفاع از حقوق به ملت هزینه می‌دهد؛ این دفاع در جهت دفاع از حق تحقیق و توسعه در دانشگاه است و این که کسی اجازه نمی‌دهد از اساتید دانشگاه این مملکت بازجویی صورت گیرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان این که اصل مترقی ولایت فقیه همین است، ادامه داد: بر اساس همین چارچوب به کسی اجازه داده نمی‌شود که به حقوق ملت تعرض کند و مانع فعالیت و تحقیق در دانشگاه‌ها شود.

مسوول پیشین تیم مذاکراتی ایران با 1+5 هم‌چنین به بحث دفاع از امنیت کشور اشاره کرد و گفت‌: در همین چارچوب اجازه داده نمی‌شود که آن‌ها وارد مراکز نظامی شوند.

جلیلی با بیان این که خود آن‌ها می‌گویند که امنیت ایران ستودنی و مثال‌زدنی است،‌ در پاسخ به سوالی که برخی از بزرگان می‌گویند که ما باید با آمریکا و غرب مذاکره کنیم تا از طریق این مذاکره برای مبارزه آمادگی پیدا کنیم و آیا این سخن درست است؟ گفت: ما از یک حقانیت و منطق روشنی برخورداریم و آن را کاملا قابل دفاع می‌دانیم. ما گفت‌وگو می‌کنیم به این خاطر که به حقانیت خود باور و اعتقاد داریم و می‌خواهیم بگوییم که حرف آن‌ها غلط است. مبنای گفت‌وگوی ما در دفاع از حقوق ملت است و در گفت‌وگو نباید این موضوع برعکس شود و طرف مقابل این اهرم در مذاکره را بخواهد از ما بگیرد.

این خبر در حال تکمیل است...

کد N834183

وبگردی