آفتاب
هاشمی:

غبار چهره میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان را گرفته است

غبار چهره میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان را گرفته است

زاهدان-استاندار سیستان و بلوچستان گفت: غبار چهره میراث فرهنگی این سرزمین کهن را گرفته و باید با تلاش و همگرایی برای پاکی آن تلاش کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اوسط هاشمی ظهر امروز در نخستین انجمن خیرین میراث فرهنگی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان این کهنه سرزمین، که تمدن پنج هزار و ۵۰۰ ساله اش رخ نمایی می کند، بیش از پیش نیازمند توجه به میراث فرهنگی است.

وی با بیان اینکه غبارزدایی از چهره میراث فرهنگی، این پرچمدار تمدن در سیستان و بلوچستان، امری ضروری است، گفت: باید با نگاهی کارشناسی شده برای رفع این عیب تلاش کرد تا بتوان داشته های این خطه از ایران اسلامی را به بهترین شکل ممکن به دیگران معرفی کنیم.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان بیان کرد: ابتدا باید نگاه امنیتی را از این استان خارج کرد تا میراث فرهنگی پلی میان مهر و عشق و آشتی مردمان ایران زمین با دیار مهردوستان باشد.

وی افزود: پاک کردن نگاه امنیتی به سیستان و بلوچستان وظیفه همگان است و در این راه هر مسئول و هر فرد دلسوز این دیار باید برای آن تلاش کند، جایز نیست کهنه تمدن های این دیار مغفول باقی بماند.

استاندار گفت: از سویی از نظام و دولت توقع این است که تمرکز نگاه، طرح ها و برنامه های خود را مناطق محروم داشته باشند تا آنان نیز بتوانند به پشتیبانی از داشته های غنی فرهنگی و اجتماعی، ارزش های مردمی و قومیتی را به بهترین شکل نمایان کنند.

هاشمی یاد آور شد: تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی، حرکت ارزشمندی در جهت نقش پذیری مردم در رشد و توسعه استان است، چرا که توسعه با همراهی و همکاری مردم و مسئولیت پذیری آنان امکان پذیر است.

معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در این دیدار اظهار داشت: کارهای زیادی در خصوص شناساندن میراث کهن توسط دوستداران آن صورت گرفته، ولی هنوز جای کار دارد.

محمد حسن طالبیان افزود: اگر به دنبال توسعه پایدار هستیم باید اضلاع توسعه ای آن که نیروی انسانی فرهنگی و آموزش دیده از سویی و تکمیل زیرساخت ها از سوی دیگر را ایجاد کنیم، آن موقع است که می توان ادعای دفاع از میراث فرهنگی را داشت.

وی بیان کرد: حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی برای تعادل بخشیدن به حیات انسان ها و دست یابی به توسعه پایدار و سازمان‌ یافته که روند تکامل تمدن بشری را در پی خواهد داشت، از چنان اهمیتی برخوردار است که یک بسیج عمومی، جهانی، دولتی و مردمی را می‌ طلبد.

این مقام مسئول بیان کرد: مردم باید محیط های طبیعی و فرهنگی را به عنوان نهاد همبستگی معنوی در اجتماعات محلی خود تلقی کنند و بپذیرند که همان‌گونه که با انهدام و تخریب محیط طبیعی، زندگی بشر به خطر می‌ افتد، ویرانی میراث فرهنگی و تاریخی نیز زندگی معنوی را به مخاطره می اندازد.

طالبیان افزود: امروزه در تمامی کشورها، اهمیت حفاظت از میراث فرهنگی بر همگان روشن است و باید اکنون که انجمن خیرین میراث فرهنگی در این خطه تاریخی شکل گرفته، به بهترین شکل از آن استفاده کنیم.

کد N834088

وبگردی