آفتاب

ملکه اردن: مسلمانان باید مقابل حملات داعش علیه تمدن بشری بایستند

ملکه اردن: مسلمانان باید مقابل حملات داعش علیه تمدن بشری بایستند

ملکه اردن در جریان حضور نشست‌ جهانی اقتصاد در بحرالمیت از تمام مسلمانان خواست تا در مقابل داعش وحملات آن‌ها علیه تمدن بایستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ملکه رانیا درمصاحبه‌ای اختصاصی با میل آنلاین در حالی این سخنان را مطرح کرد که داعش تهدید کرده تا میراث جهانی شهر پالمیرا در سوریه را پس از تسلط بر این شهر نابود کند.

وی افزود: این حمله علیه تمدن است و جدیدترین فجایعی است که داعش و گروه‌های شبیه آن انجام داده‌اند.

پالمیرا یکی از بزرگترین ثروت‌های منطقه و جهان است و تهدید علیه آن یک تهدید جهانی علیه اسلام اعراب و تمام جهان متمدن است.

یونسکو اعلام کرده که انهدام و تخریب سازه‌های باستانی و آثار تاریخی در پالمیرا ضربه بزرگی بر تمدن بشری است . رهبران جهان چون فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه نیز خواستار اقدام مستقیم برای حفظ این آثار شده‌اند.

ملکه رانیا با اعلام موافقتش با این اظهارات گفت: در مارس 2015 داعش وسایل و آثار قدیمی در شهری باستانی نزدیک موصل را در عراق نابود کرد تا تاریخ تمدن را از میان ببرد. ما پاسدار این ثروت‌ها هستیم و نباید بدون توجه به این‌ها باشیم. نابودی این آثار باستانی قلب انسان را به درد می‌آورد. این‌ها میراث جهانی و بشری هستند و ما مسئول نگهبانی و ضبط آن هستیم. اگر نتوانیم با این تخریب و نابودی مقابله کنیم دچار فقدان بزرگی می‌شویم. این تخریب و نابودی از مرزها عبور می‌کند. جنگ علیه داعش باید تحت رهبری اعراب و مسلمانان و با حمایت جامعه بین‌الملل باشد.

ملکه اردن تاکید کرد: پیام صلح و سازش اسلام از جانب تروریست های داعش تحریف شده است. هیچ پاسخ درستی برای تعیین علت این افراطگرایی وجود ندارد اما پاسخ نادرست مقصر دانستن مذهب است. این افراط گرایی هیچ ارتباطی به مذهب ندارد. این یک آنتی تز برای مذهب است. گروه‌هایی چون داعش به واسطه اعتقاد و مذهب تحریک و برانگیخته نمی‌شوند آن‌ها به واسطه دستیابی به فرا واقعیت‌ها نظیر حرص و طمع و قدرت به افراط گرایی دست می‌زنند و به دنبال نفوذ هستند. این یک استراتژی قاطع است و با هدف گسترش ترس و بی‌اعتمادی انجام می‌شود. آن‌ها از تاکتیک‌هایی برای تفرقه انداختن میان مردم استفاده می‌کنند و این استراتژی اصلی آن‌ها است.

ملکه رانیا گفت: آن‌ها جهان را دو قطبی کردند تا بر جوانان و افراد آسیب پذیر اثر بگذارند. ما نباید در مقابل این تروریست‌ها شکست بخوریم. بلکه باید به دنبال مذاکرات بین مذهب و تبادل میان فرهنگ‌ها برای از میان بردن استراتژی ترس داعش باشیم. باید با کمپین تبلیغاتی داعش در شبکه اینترنت مقابله کرد چون این اقدامی حساس محسوب می‌شود. بدترین مشکل این است که گروه‌هایی شبیه داعش از ابزار مدرن نظیر رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ پیا‌م‌های قرون وسطایی استفاده می‌کنند. در حالی که گروه‌هایی نظیر القاعده بسیار عقب تر از داعش هستند اما داعش از تکنولوژی مدرن برای دستیابی به نفوذ و سلطه بیشتر و هرچه سریعتر خود استفاده می‌کنند. افراط گرایی همواره وجود داشته اما هم اکنون به بالاترین حد خود رسیده و داعش هم اکنون با استفاده از رسانه‌های اجتماعی این افراط گرایی را به بالاترین حد خود رسانده است.

ملکه رانیا همچنین با اشاره به زنده سوزاندن معاذ الکساسبه، خلبان قهرمان اردنی به دست داعش با خانواده و بیوه این خلبان اردنی ابراز همدردی کرد و گفت: این اقدام به شدت وحشتناک بود الکساسبه برای کشورش، اعتقادش و هویت بشری جنگید و ما به او مدیون هستیم. همه ما باید با داعش مقابله کنیم. مساله اینجا نیست که آیا آنها شکست می‌خورند یا خیر چون اگر آنها را شکست ندهیم مشخص نمی‌شود که چه شرایطی برای فرزندانمان به وجود خواهد آمد. اما آنچه که مشخص است تجاوزها، کشتارها و سوزانده شدن‌ها همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. گروه‌هایی نظیر داعش میان اعتقادات یا ملی‌گرایی هیچ تمایزی قائل نیستند. این جنگی میان تمام میانه‌روها و تمام افراط گرایان است. ما باید در کنار یکدیگر و به صورت متحد همکاری کنیم تا با این گروه‌ها مقابله کنیم و آنها را شکست دهیم. برای مقابله با یک ایده نادرست باید از بهترین ایده استفاده کرد و مقابله با چنین ایده‌هایی نظیر ایدئولوژی داعش استفاده از گلوله را نمی‌طلبد.

بانوی اول اردن همچنین با اشاره به موج عظیم حضور آوارگان سوری ناشی از جنگ داخلی در این کشور به سمت کشورهای همسایه به ویژه اردن گفت: تمامی آوارگان خواهان زندگی مناسب درکشورهای خودشان هستند و این برای جامعه بین‌الملل اهمیت دارد که راه حلی سیاسی را برای این بحران بیابد. هم اکنون 4 / 1 میلیون آواره سوری در اردن ساکن هستند بخشی از این راه حل که ما باید در مورد آوارگان به آن فکر کنیم تعداد آنها نیست بلکه نحوه رسیدگی به نیازهای آنهاست. زندگی آنها نابود شده آنها خانه و خانواده خود را از دست داده‌اند و به کشورهای میزبان نظیر اردن و لبنان پناه آوردند. متاسفانه کشورهای همسایه سوریه با کمبود منابع مواجهند و جامعه بین‌الملل باید به ما برای تامین نیازهای آوارگان کمک کند.

گفتنی است در نشست جهانی اقتصاد که در منطقه واقع در بحرالمیت برگزار شد گوردون برون، نخست وزیر سابق انگلیس، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر و محمود عباس، رئیس تشیکلات خودگردان فلسطین حضور داشتند و علاوه بر ارائه راهکارهایی برای مقابله با تروریسم به راهکارهایی برای مقابله با آوارگان و درگیری میان اسرائیل و فلسطین پرداخته شد.

انتهای پیام

کد N834001

وبگردی