آفتاب

یک مقام عراقی از طرح آمریکا برای عقب‌نشینی جزئی از عراق خبر داد

یک مقام عراقی از طرح آمریکا برای عقب‌نشینی جزئی از عراق خبر داد

نماینده پارلمان عراق و مشاور سابق امنیت ملی این کشور از طرح آمریکا برای عقب نشینی جزئی از این کشور در صورت سقوط پایگاه نظامی در استان الانبار به دست داعش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، موفق الربیعی، نماینده پارلمان عراق و مشاور امنیت ملی این کشور اعلام کرد: کاخ سفید مشاوران خود را ملزم کرده در صورت سقوط پایگاه هوایی الحبانیه استان الانبار توسط گروه تروریستی داعش، طرحی برای عقب نشینی بخشی از نیروهای آمریکایی از این کشور تدوین کنند.

گروه تروریستی داعش از روز جمعه حمله گسترده‌ای را علیه شهر الخالدیه واقع در نزدیکی پایگاه هوایی الحبانیه ( در فاصله 30 کیلومتری شرق شهر الرمادی) آغاز کرد.

طرحی که این مقام عراقی از آن سخن می‌گوید ولی به منابع اطلاعاتی خود اشاره‌ای نمی‌کند در صورتی که صحت داشته باشد نشان دهنده ترس و نگرانی آمریکا برای جان سربازانی است که مشغول آموزش نیروهای عراقی هستند و در چند پایگاه نظامی به این نیروها مشاوره می‌دهند.

پس از تصرف داعش بر بخش‌های وسیعی از شمال و غرب عراق در تابستان سال گذشته، آمریکا نزدیک به 3000 نیروی نظامی خود را به این کشور اعزام کرد. تاکنون اظهارات الربیعی از سوی مقامات عراقی و آمریکایی نه تایید و نه تکذیب شده است.

سربازان آمریکایی آموزش نیروهای عراقی و مشاوره دادن به آنان در جنگ را برعهده دارند ولی تاکنون در میادین نبرد زمینی نیروهای عراقی همراهی نکرده‌اند.

اما با سقوط رمادی، سوالات درباره فواید استراتژی آمریکا در جنگ با افراطی‌ها پیش آمده است.

نماینده پارلمان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا ابزارهایی که به آنها تکیه کرده بود را از دست داده این ابزارها مشاوران آمریکایی هستند که شکست مطلق این کشور در حمایت از رمادی را ثابت کردند. اوباما هم گفت: الانبار و رمادی خط قرمزی هستند که نمی‌توان از آنها عبور کرد و هرگز به دست داعش نخواهد افتاد چرا که ما در عراق حضور داریم.

الربیعی که یکی از رهبران ائتلاف دولت قانون عراق است افزود: دولت آمریکا از مشاوران نظامی خود خواسته در صورت سقوط پایگاه هوایی الانبار و در صورتی که داوطلبان مردمی مانع از سقوط این پایگاه نشوند طرحی برای عقب نشینی جزئی از عراق تهیه کنند.

وی افزود: این قول پنتاگون مبنی بر اینکه رهبران نظامی عراق در رمادی حمایت‌ هوایی را نمی‌خواهند، دروغ است به این دلیل که نیروهای مهاجم از سوریه به عراق پیشروی کردند و بدون اینکه خلبان‌های آمریکایی مانع آنها شوند، به رمادی یورش بردند. این مساله ضعف نیروهای آمریکایی در پایبندی به تعهدات بین‌المللی خود را تایید می‌کند.

انتهای پیام

کد N833922

وبگردی