آفتاب
دادستان شیراز تشریح کرد

آماری از زندانیان استان فارس

آماری از زندانیان استان فارس

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان فارس گفت: هم‌اینک میانگین سنی زندانیان در زندان‌های استان فارس 30 تا 35 سال است.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان فارس گفت: هم‌اینک میانگین سنی زندانیان در زندان‌های استان فارس 30 تا 35 سال است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، طهماسب یزدانی در نشستی خبری گفت: در بررسی آماری زندانیان فارس، 97 درصد کل زندانیان را مردان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان این‌که «60 درصد کل زندانیان محبوس در زندان‌های فارس متاهل هستند» گفت: 70 درصد از زندانیان را افراد بیکار تشکیل می‌دهند و متاسفانه بیشتر زندانیان محبوس در زندان‌های فارس اولین بار است که زندانی می‌شوند.

یزدانی با بیان این‌که «40 درصد کل جمعیت زندانیان فارس را مرتکبین جرایم موادمخدر تشکیل می‌دهند» خاطرنشان کرد: 28 درصد کل زندانیان را محکومان جرایم سرقت تشکیل می‌دهند.

وی با بیان این‌که «زندانیان جرایم غیرعمد محبوس در فارس، درصد بالایی را شامل نمی‌شوند» گفت: در تعریف قانونی، جرایم غیرعمد به آن دسته از جرایمی اطلاق می‌شود که سوءنیت در ارتکاب جرم مشهود نیست.

یزدانی همچنین با اشاره به فعال بودن انجمن حمایت از زندانیان به‌عنوان یک تشکیلات حقوقی با سابقه 75 ساله در کشور، گفت: فلسفه تشکیل این انجمن، حمایت از زندانیان جرائم غیرعمد و خانواده‌های آنان است.

وی با بیان این‌که «موضوع زندان یکی از مباحث و مسائل اصلی در جامعه امروز محسوب می‌شود» تلاش برای کاهش جمعیت زندانیان را یکی از اهداف مد نظر دستگاه قضائی در کشور عنوان و اضافه کرد: براساس قوانین و دستورات شرع مقدس اسلام،‌ مجازات باید فردی باشد و کسی نباید به‌خاطر جرمی که دیگران مرتکب شده‌اند، مجازات شوند.

دادستان شیراز با اشاره به آیاتی از کلام‌الله مجید، تاکید کرد: متاسفانه با زندانی شدن یک فرد، در واقع جامعه نیز دچار مشکلات و عوارضی می‌شود، خصوصا خانواده و بستگان نزدیک فرد زندانی و ایجاد انجمن حمایت از زندانیان نیز با هدف کاهش تبعات زندانی شدن افراد ایجاد شده و در ادامه اهداف دیگری نیز در دستور کار آن قرار گرفته است.

وی با تاکید بر این‌که «جامعه اسلامی نسبت به مسائل زندانیان بی‌تفاوت نبوده و نیست» گفت: دستگاه قضایی مانند یک جراح است که برای حل یک معضل در اجتماع، گاه باید یک جراحی انجام دهد، اما این جراحی آسیب زدن به جامعه نیست بلکه روند و روشی برای درمان محسوب می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز همچنین با اشاره به بالا بودن آمار جرائم مربوط به ضرب و جرح در این کلان‌شهر، لزوم توجه به ارتقای فرهنگ صلح و سازش و ارتقای سطح آرامش روانی جامعه را یادآور شد و در این زمینه رسانه‌ها و افراد کارشناس را به یاری طلبید.

یزدانی گفت: سال 92 استان فارس با زمینه‌سازی برای 28 مورد صلح و سازش در مورد محکومان به قصاص اقدامات خوبی در این زمینه انجام داد و سال 93 نیز با 33 مورد پرونده منجر به صلح و سازش و بخشودگی در این ارتباط، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داد.

دادستان شیراز با اشاره به برگزاری جشنواره نسیم مهر در روز سه‌شنبه 5 خردادماه، گفت: این جشنواره اهداف خاصی را در راستای کاهش آسیب‌های ناشی از حبس، ارتقای مشارکت‌های مردمی در این زمینه، آشنایی مردم با انجمن حمایت از زندانیان و فرهنگ‌سازی برای حمایت از خانواده‌های زندانیان را دنبال می‌کند.

انتهای پیام

کد N833904

وبگردی