آفتاب

ادامه همکاری‌های اطلاعاتی آلمان و آمریکا در هاله‌ای از ابهام

ادامه همکاری‌های اطلاعاتی آلمان و آمریکا در هاله‌ای از ابهام

دولت آلمان در واکنش به گزارش‌هایی مبنی بر تعلیق همکاری‌ها و پروژه‌های اطلاعاتی مشترک میان برلین واشنگتن، از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت آلمان درباره گزارش آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه در همکاری با شرکای آلمانی تجدیدنظر کرده و پروژه‌های مشترک را به دلیل نگرانی از افشای اطلاعات محرمانه به دست قانونگذاران به حالت تعلیق درآورده، سکوت اختیار کرده است.

روزنامه بیلد آلمان گزارش داد که "جیمز کلاپر"، رئیس اطلاعات ملی آمریکا دستور بازنگری در روابط اطلاعاتی برلین- واشنگتن را صادر کرده است و علت آن درز جزئیات همکاری سازمان اطلاعات خارجی آلمان با آمریکا در رسانه‌ها از سوی یک کمیسیون پارلمانی آلمان عنوان شده است. یک سخنگوی سفارت آمریکا در برلین از اظهارنظر درباره مسائل اطلاعاتی خودداری کرده است. اتهامات مبنی بر کمک آژانس اطلاعات خارجی آلمان به آژانس امنیت ملی آمریکا برای جاسوسی از شرکت‌های اروپایی و مقام‌ها، به اصلی‌ترین اخبار آلمان در چند هفته گذشته تبدیل شده است.

این اخبار دولت ائتلافی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را به چالش کشیده و به میزان حمایت‌های مردمی از وی آسیب زده است.

یک سخنگوی دولت آلمان در واکنش به گزارش بیلد گفت: دولت برلین ارزش زیادی برای همکاری اطلاعاتی با ایالات متحده با هدف حفاظت از شهروندان قائل است. دولت درباره جزئیات این همکاری در رسانه‌ها اظهارنظری نمی کند و تنها در کمیته‌های پارلمانی پاسخگو است.

انتهای پیام

کد N833722

وبگردی