آفتاب

توضیحات معاون قوه قضائیه درباره دادگاه‌های اطفال و نوجوانان

توضیحات معاون قوه قضائیه درباره دادگاه‌های اطفال و نوجوانان

معاون حقوقی قوه قضائیه، تشکیل پلیس ویژه اطفال و نوجوانان از سوی قانون‌گذار را تحول بزرگی در زمینه حقوق کودکان و نوجوانان دانست.

معاون حقوقی قوه قضائیه، تشکیل پلیس ویژه اطفال و نوجوانان از سوی قانون‌گذار را تحول بزرگی در زمینه حقوق کودکان و نوجوانان دانست.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ذبیح‌الله خدائیان در همایش چشم‌انداز حقوق کودک اظهار کرد: اطفال و نوجوانان در سنین رشد وجود دارند و هرگونه برخورد نسنجیده با این قشر موجب می‌شود که اینگونه رفتارها در آنها پایدار بماند. بر همین اساس در شرع مقدس اسلام تأکید فراوانی در زمینه تربیت، آموزش و نگهداری کودک و نوجوانان شده است.

وی ادامه داد: در شرع مقدس اسلام، دستورالعمل‌هایی برای قبل از انعقاد نطفه وجود دارد و حتی در دوران جنینی و طفولیت و نوجوانی دستورالعمل‌هایی اندیشیده شده که اگر هر کدام به خوبی اجرا شود امکان انحراف نوجوانان وجود ندارد.

خدائیان یادآور شد: جامعه جهانی کمتر از یک قرن است که به بحث کودکان و نوجوانان پرداخته است. در حقوق کشورهای مختلف جهان نه تنها اطفال و نوجوانان مجازات می‌شوند بلکه حیوانات نیز مورد مجازات قرار می‌گیرند در حالی که در شرع اسلام در حدود 1400 سال پیش دستورالعمل‌های خوبی در مورد کودک و نوجوانان در نظر گرفته شده است، بنابراین ما باید بر خود ببالیم که چنین دینی داریم که به ریزترین مسائل توجه کرده است.

معاون حقوقی قوه قضائیه در ادامه به بیان تاریخچه‌ای از قوانین مربوط به حقوق کودک و نوجوان در قبل و بعد از انقلاب پرداخت و گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر تحول بزرگی در زمینه حقوق کودک و نوجوان به وجود آمده است.

خدائیان با اشاره به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که در دستور کار کمیسیون حقوقی قضائی مجلس است، گفت: این لایحه، لایحه‌ای پیشرفته در زمینه اطفال و نوجوانان است و در این لایحه به جرم انگاری از جرایم این قشر پرداخته شده است.

وی با اشاره به عنایت خاص قانون‌گذار به دادگاه اطفال و نوجوانان، گفت: قانون‌گذار پلیس ویژه اطفال و نوجوانان را پیش‌بینی کرده که تحول بزرگی در زمینه حقوق کودک و نوجوانان است.

خدائیان در مورد برگزاری دادگاه‌های اطفال و نوجوانان نیز گفت: با این‌که اصل بر علنی بودن دادگاه‌هاست، اما در مورد اطفال به خاطر حفظ حیثیت و آسیب‌پذیری آنها، از ورود کسانی که به مصلحت طفل نیست در دادگاه خودداری می‌شود. البته حضور والدین در جلسه دادگاه‌ها در جهت مساعدت به کودکان است.

وی در پایان یادآور شد: اقدامات ارزنده‌ای از سوی دستگاه قضائی در زمینه حقوق کودک و نوجوانان صوت گرفته و مطالعات و پژوهش‌های خوبی در قوه قضائیه و وزارت دادگستری در این زمینه انجام شده است.

انتهای پیام

کد N833543

وبگردی