آفتاب

اعلام حمایت گروه "بریکس" از حاکمیت سوریه و هشدار درباره اوضاع یمن

اعلام حمایت گروه "بریکس" از حاکمیت سوریه و هشدار درباره اوضاع یمن

معاونان وزرای خارجه کشورهای گروه بریکس به حمایت ثابت خود از حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرده و مجددا خواهان حل و فصل بحران این کشور از طریق راهکارهای مسالمت آمیز و از سوی خود سوری‌ها شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری سوریا الان، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای در خصوص نتایج نشست معاونان وزرای خارجه کشورهای بریکس اعلام کرد که معاونان وزرای خارجه نگرانی عمیق خود را نسبت به ادامه بحران در سوریه و نابسامان شدن وضعیت انسانی و گسترش خطر تروریسم جهانی و رادیکالیسم در سوریه ابراز کرده و به حمایت ثابت خود از حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و لزوم حل و فصل مسالمت آمیز بحران از سوی خود سوری‌ها تاکید کردند.

آن‌ها همچنین خواهان از سرگیری تلاش‌ها برای حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک در سوریه از طریق گفت‌وگویی گسترده براساس بیانیه ژنو 1 شده و ارزیابی مثبتی را از دو نشست مشورتی سوری‌ها در مسکو در ژانویه و آوریل سال جاری و همچنین از تلاش‌های استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه ارائه دادند.

معاونان وزرای خارجه کشورهای بریکس مجددا تمامی اشکال و مظاهر تروریسم را محکوم کرده و خواهان تشریک مساعی تمامی سوری‌ها برای مقابله با خطر تروریسم شدند و از جامعه بین‌الملل نیز خواستند تا تمامی قطعنامه‌های 2170 و 2178 و 2199 شورای امنیت را به صورت قاطعانه اجرا کنند. آن‌ها همچنین استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی هر طرفی و در هر شرایطی در سوریه را محکوم کردند.

در همین حال معاونان وزرای خارجه گروه بریکس نگرانی خود را نسبت به تشدید درگیری‌های مسلحانه در لیبی ابراز و تاکید کردند، مداخله نظامی در لیبی در سال 2011 باعث از بین رفتن نهادهای دولتی و ناتوان کردن ارتش و افزایش فعالیت گروه‌های تندرو و تروریستی شد.

آن‌ها نسبت به رخدادهای یمن با بیان این که این کشور در لبه فاجعه انسانی قرار گرفته است خواهان آتش بس هرچه سریعتر در یمن شده و از برگزاری کنفرانس ژنو برای تمامی طرف‌های یمنی استقبال کردند.

آن‌ها تاکید کردند که رخدادها در خاورمیانه و شمال آفریقا نباید به عنوان بهانه‌ای برای تعلل در حل و فصل نزاع‌های قدیمی به ویژه مساله فلسطین استفاده شود.

آن‌ها همچنین از توافق سیاسی میان ایران و 1+ 5 استقبال و به حق تمامی کشورها در زمینه ارتقای نیروی اتمی بنا به اهداف مسالمت آمیز و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کردند.

انتهای پیام

کد N833536

وبگردی