آفتاب
در پی افزایش تلفات؛

رئیس‌جمهور کلمبیا بر انجام مذاکرات فوری با فارک تاکید کرد

رئیس‌جمهور کلمبیا بر انجام مذاکرات فوری با فارک تاکید کرد

با تداوم حملات ارتش کلمبیا علیه مواضع شبه نظامیان فارک، رئیس جمهوری کلمبیا با انتقاد از روند کند مذاکرات صلح خواستار توقف سریع خونریزی‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در شرایطی که هشت شبه نظامی دیگر از گروه فارک با ادامه حملات نیروهای دولتی کشته شدند، خوآن مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا خواستار افزایش سرعت مذاکرات صلح با فارک شد. درخواست سانتوس در شرایطی مطرح می‌شود که ارتش کلمبیا پنج شنبه گذشته حملات هوایی خود را علیه مواضع شبه نظامیان در جنوب غربی این کشور افزایش داد. در جریان حملات هفته گذشته 26 شبه نظامی کشته شدند.

با حملات روز شنبه، مجموع تلفات طی دو روز به 34 تن رسید. این عملیات علیه نیروهای مسلح انقلابی چپ‌گرای کلمبیا موسوم به فارک در منطقه شمالی سگوویا دو زخمی برجای گذاشت. با این حال سانتوس تاکید دارد که این خونریزی‌ها باید خاتمه یابد.

وی یک روز پس از آنکه فارک آتش بس یکجانبه شش ماهه خود را به حالت تعلیق درآورد، گفت: ما باید تصمیماتی اتخاذ کنیم که این جنگ هرچه سریعتر پایان یابد و من آمادگی دارم تا سرعت مذاکرات را برای رسیدن به راه حل نهایی و آتش بس همیشگی دو جانبه در سریع‌ترین زمان ممکن افزایش دهم.

وی هشدار داد: مذاکرات دولت با شبه نظامیان فارک یک سال است که در هاوانا ادامه دارد، اما به نتیجه ملموسی نرسیده است. مردم می‌خواهند شاهد پیشرفت مذاکرات باشند و می‌خواهند امید داشته باشند که ما به صلح می‌رسیم.

مذاکرات صلح دولت و شورشیان فارک از 2012 آغاز شده است و مرتبا به دلیل حملات دو طرف نقض می شود. ماه دسامبر فارک آتش بس اعلام کرد و امیدهایی ایجاد شد که شاهد مذاکرات صلح سریعتر به نتیجه برسد اما از آن زمان تنش‌ها مرتبا در حال افزایش است. درگیری کلمبیا تاکنون حدود 220 هزار کشته و پنج میلیون آواره برجای گذاشته است.

انتهای پیام

کد N833451

وبگردی