آفتاب

شی جینپینگ: باید از دوستی میان چین و ژاپن حفاظت کرد

شی جینپینگ: باید از دوستی میان چین و ژاپن حفاظت کرد

رئیس‌جمهوری چین با وجود اعلام این مساله که دوستی میان این کشور با ژاپن بسیار گرانقدر است، به مساله مناقشه میان توکیو و پکن که همچنان عامل اصلی تنش میان این دو کشور شرق آسیا است، اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، روابط میان پکن و توکیو در سال گذشته میلادی تا حدودی گرم شده بود اما مناقشات منطقه‌ای و رویکردهای دو کشور نسبت به نظامی‌گری ژاپن در دوران جنگ دوم جهانی همچنان مایه تنش بین دو کشور محسوب می‌شود.

در همین حال شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در نشستی در پکن گفت که همکاری صلح آمیز و دوستانه میان ژاپن و چین خواسته مشترک مردم است. دوستی میان ما بسیار ارزشمند است و ما باید از آن حفاظت کنیم.

نشست‌های بلندپایه میان مقام‌های دو کشور به مدت دو سال و در پی تنش‌ها بر سر جزایر مورد مناقشه مورد ادعای دو کشور به حالت تعلیق درآمده بود تا آنکه شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و رئیس جمهوری چین سال 2014 با یکدیگر ملاقات کردند. این دو بار دیگر ماه گذشته میلادی با هم دیداری داشتند.

"توشیهیرو نیکای"، وزیر سابق اقتصاد ژاپن در جریان سفرش به پکن نامه‌ای شخصی از جانب نخست وزیر ژاپن به شی جینپینگ داد. اما از جزئیات این نامه اطلاعاتی در دست نیست.

رئیس جمهوری چین با اشاره به تسلیم شدن ژاپن در جنگ دوم جهانی گفت، واقعیت تاریخ را نمی‌توان پنهان کرد و نادیده گرفت. تلاش برای این کار و مخفی کردن یا سرپوش گذاشتن بر نظامی‌گری ژاپن در آن جنگ مورد قبول مردم چین نخواهد بود.

اظهارنظرهای رئیس جمهوری چین یک روز پس از آن مطرح شد که پکن یکبار دیگر از ژاپن خواست تا با واقعیت جنگ دوم جهانی رو به رو شود و به خاطر اقداماتش در آن زمان علیه کشورهای همسایه عذرخواهی کند. چین خود را آماده می‌کند تا رژه‌ای را در سپتامبر 2015 و برای بزرگداشت هفتادمین سالگرد پایان جنگ دوم جهانی و اعلام یک تعطیل عمومی به مناسبت این روز برگزار کند.

وزارت دفاع چین نیز اعلام کرد که برای نخستین بار هواپیماهای ارتش برفراز تنگه میاکو میان جزایر میاکو و اوکیناوا، ژاپن به پرواز درآمدند.

انتهای پیام

کد N833113

وبگردی