آفتاب

عکاسان برتر «قاب‌های بهشتی» جایزه گرفتند

عکاسان برتر «قاب‌های بهشتی» جایزه گرفتند

سومین جشنواره عکس «قاب‌های بهشتی» در حالی برگزیدگان خود را معرفی کرد که سخنرانان آن تاکید داشتند مساله جنگ و شهیدان را باید با ابزار هنر ثبت و ماندگار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر،  مراسم اختتامیه سومین جشنواره عکس «قاب های بهشتی» شامگاه شنبه دوم خردادماه با اهدای جوایز به برگزیدگان این رویداد در فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار شد.

سعید آلادپوش رییس جشنواره عکس «قاب‌های بهشتی» در این مراسم با تقدیر از شرکت‌کنندگان گفت: خداوند را شکر می کنم که برای سومین سال این توفیق را دارم که در «شبکه تصویر» سال جدید را با یاد و خاطره شهدا آغاز کردیم. همانطور که می دانیم  ایام نوروز یکی از زیباترین ایام سال است و چه بهتر که خداوند بزرگ به ما این توفیق را داد که در کنار همه دغدغه ها به یاد شهدای گرانقدر باشیم و تلاش کنیم تا با این رویداد، بخشی از مخاطبان را همراه خود کنیم و یاد و خاطره شهدا را زنده نگهداریم.

مدیر شبکه تصویر بیان کرد: سنتی در کشور ما وجود دارد که در روزهای آخر سال خانواده ها با حضور در مزار درگذشتگان خود با آنها تجدیدخاطره می کنند. ما خوب یادمان هست که بعد از شروع ایام جنگ تحمیلی مزار درگذشتگان رنگ و بوی دیگری پیدا می کرد و گلزار شهدا در شب های آخر سال میزبان نشانه های عاطفی بود که خانواده ها بر سر مزار فرزند شهیدشان می‌گذاشتند و این فضایی بود که در تمام کشور ایجاد می‌شد. همین فضای معنوی و متفاوت درباره ارتباط خانواده ها با فرزندان شهید خود سوژه ارزشمندی برای عکاسی بود و جشنواره «قاب‌های بهشتی» به همین منظور شکل گرفت.

آلادپوش در ادامه صحبت های خود گفت: از اولین دوره تا سومین دوره برگزاری این جشنواره مخاطبان ما حداقل سه برابر شدند که اگر شرایط و بضاعت و اطلاع رسانی در این زمینه بیشتر بود به طور حتم ما مخاطبان بیشتری داشتیم.

رییس سومین جشنواره عکس «قاب های بهشتی» توضیح داد: آثار این جشنواره در دو بخش حرفه ای و شهروندی ارائه شد که در بخش حرفه ای دوستان عکاس سابقه دار آثار خود را ارائه دادند. ما در بخش شهروندی نیز که نگاهی بر فرهنگسازی و گسترش فرهنگ شهادت داشتیم از شهروندانمان خواستیم تا آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

وی تصریح کرد: هدف از برگزاری جشنواره این است که دریابیم این خانواده ها چه کردند که چنین فرزندانی را تربیت کردند و حتی بعد از شهادتشان نه تنها ناراحت نیستند بلکه به آنچه که تربیت کرده اند افتخار می کنند. امیدوارم این رویداد هنری سهمی در ارائه این نشانه ها داشته باشد.

آلادپوش در پایان صحبت های خود گفت: اما برخی از نشانه ها هستند که بر عکس گنجانده نمی شوند و نمی توان از آنها عکاسی کرد. اینها چیزی جز صحت، سلامت و امنیت امروز ما نیست که باید به خاطر آن دعاگوی روح بلند شهدایمان باشیم و به آنها بگوییم که امیدواریم رهروان خوبی برای شما شهیدان عزیز باشیم.

مانی رهنما خواننده موسیقی پاپ کشورمان نیز در این مراسم با اجرای سه قطعه موسیقایی با موضوع شهدای دفاع مقدس خطاب به حاضران در سالن گفت: روایتی که شهدای گرانقدر ۸ سال دفاع مقدس برای ما انجام دادند قسمتی از بزرگترین حماسه کشورمان است که ما فقط شاهد آن بودیم. اگر شهیدان نبودند شاید امروز نمی توانستم میکروفن به دست مقابل شما حضور داشته باشم.

محسن محمدی دبیر سومین جشنواره عکس «قاب های بهشتی» نیز در این مراسم گفت: خیلی خوشحالم از اینکه در محفلی جمع شدیم که به نام شهدا است. اصولا من هر وقت درباره شهدا کار می کنم حالم خوب است و از این بابت خوشحالم که خداوند این توفیق را به من داد تا در این جشنواره میزبان آثار هنرمندان عکاس باشم.

وی افزود: در این دوره از جشنواره بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ فریم عکس به دبیرخانه ارسال شد حال می خواهم این نکته را اشاره کنم که بدانید خیلی ها هستند که در این مملکت دلشان برای شهدا  می تپد. به نظر من تمام این عکس ها برنده هستند و من دست هنرمندانی که چنین عکس های زیبایی را ارسال کردند می بوسم.

محمدی  افزود: من خسته ام از دست کسانی که ادعا می کنند دلشان برای شهدا می تپد اما هیچ کاری نمی کنند. من خسته شده ام از نهادهایی که بودجه فرهنگی دارند اما کاری برای شهدا نمی کنند. اینها باید پاسخگو باشند و ما آنها را به شهدا می سپاریم اما در این مملکت کسانی هستند که وظیفه ای ندارند اما خودشان با هزینه خودشان می خواهند به ما کمک کنند که من دست آنها را می بوسم.

دبیر سومین جشنواره عکس «قاب های بهشتی» با ذکر خاطره ای از یکی از شهدای جنگ تحمیلی خطاب به حاضران جلسه گفت: از همه شما می خواهم دعا کنید تا در بستر بیماری نمیریم و خداوند طعم شیرین شهادت را نصیب ما کند.

محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان نیز در این مراسم گفت: دوستان عزیز فارغ از همه مناسباتی که امروز در کشور ما حاکم است باور کنید که جنگ، دفاع مقدس، جهاد و شهادت یک نعمت بی نظیری است که خداوند به کشور ما ارزانی داشته است. من یادم هست که در آن روزهای شیرین خطبه هایی از فرمایشات حضرت علی (ع) را در جبهه برای ما می خواندند؛ اینکه جنگ ور جهاد به مانند در بهشتی است که خداوند فقط روی افراد ویژه باز می کند.

وی افزود: امروز وقتی به آن روزها نگاه می کنیم تازه متوجه می شویم چه برکتی در آن روزهای عزیز نهفته بود البته منظور من از برکت زد و خوردها و جراحت ها نبود بلکه برکت از جهات فرهنگی آن روزها بود. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی جنگ، گنج بود. گنجی که ناشناخته است و ما هنوز هم بر سر سفره شهیدان و جانبازان نشسته ایم که امروز و هر روز، روز آنها است.

اسماعیلی گفت: آیا می دانیم سهم مقتل نگاران در زنده نگه داشتن حماسه کربلا چقدر است؟ بدون هیچ تردیدی باید گفت که آنها سهم بسیار بالایی دارند و ما از طریق نوشته های آنها بود که با حماسه بی نظیر کربلا ارتباط برقرار کردیم و آنها به نوعی مجرای فیض الهی بودند. به طور حتم اگر در آن زمان هنر تصویری وجود داشت و حادثه کربلا از تصویر به یادگار می رسید شما می دیدید که تا چه حدی حقایق این واقعه ارزشمند برای ما نمایان می شد.

عضو شورای نگهبان در ادامه صحبت های خود گفت: امروز به مدد فناوری های نوین  است که می توانیم از آثار جنگ بیشتر بهره مند شویم لذا هنرمند به نوعی  باید خود را مدیون بداند که این ۸ سال پرفراز و نشیب را به تصویر بکشد. دوستان عزیز هنر واقعی این است که هنرمند بداند هنر را در چه راهی بکار بگیرد. هستند کسانی که خیلی هنر دارند اما در استفاده از هنر در کارشان بی هنر هستند. به راستی کیست که مانند استاد فرشچیان صحنه عاشورا را به آن زیبایی تصویر کند. با این احوال می توان به این نکته اشاره کرد که عکاسی هم مانند هنرهای دیگر می تواند به عنوان یک ابزار مورد استفاده قرار گیرد.

اسماعیلی تصریح کرد: همین کاری که شما صورت دادید باید در رشته های دیگر نیز بکار گرفته شود. شهدا و خانواده شهدا نیازمند تکریم ما نیستند. این ما هستیم که محتاج زنده نگه داشتن نام آنها هستیم. کسانی در این شهر هستند که ابا دارند حتی دیده شوند. مادران و پدرانی که فرزندان شهیدشان در ۸ سال دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت رسیدند. من به فکر اینها که می افتم از بس که دوست داشتنی و شیرین هستند دلم ضعف می رود. دریای متانت و کوه استقامت در کنار مادر و پدر این شهیدان سر خم می آورد. اینکه حتی در سال های بعد از جنگ هم به زبان نیاوری که فرزند شیهدت را در راه دفاع از این میهن داده ای موضوع کمی نیست. اینها به قول امام (ره) چشم و چراغ این ملت هستند پس نباید بگذاریم که فراموش شوند.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: شهدای عزیز رفتند و ما نمی توانیم تصور کنیم به چه مقام بزرگی رسیده اند. باور کنید قبور مطهر شهدا چیزهای ساده ای نیستند و آن زمینی که بدن شهید را دربرمی گیرد مثل هر زمین دیگری نیست. آن زمین طیب است و با زمین های دیگر فرق دارد و ما باید با این زمین ها به عنوان یک زیارتگاه واقعی آشنا شویم و به فرموده امام (ره) که بر این باور بودند که تربت شهیدان ما محل تجمع عارفان خواهد بود ما باید این قبور را به عنوان سرزمین های الهامبخش در ذهن خود نگهداریم و این هنرمندان هستند که می توانند از این منشاء الهی استفاده کنند.

وی با تشکر از برگزارکنندگان  سومین جشنواره عکس قاب های بهشتی گفت: ما اگر نتوانیم هنرمندانه نشان دهیم که چه روزهایی را پشت سر گذاشتیم نمی توانیم قدر این شهدا را بدانیم. متاسفانه امروز حرف هایی زده می شود که دل آدم به درد می آید. تحلیل های من درآوردی که چرا جنگ این و آن شد و یا اگر من آرپی جی داشتم خرمشهر سقوط نمی کرد. مسائلی را مطرح می کنند که درست نیست. من واقعا نمی خواهم چیزهایی را که در زمان جنگ دیدم توصیف کنم. فکر می کنید اینها شوخی بود؟ آیا نمی دانید جوانان ۱۶ ساله ما چه اتفاقاتی را در جنگ رقم زدند که امام می گفتند رهبر اینها هستند. مطمئن باشید اگر آن روزهای ارزشمند، هنرمندانه بیان شود دیگر دل انسان از ابرخی ناآگاهی‌ها به درد نمی آید. متاسفانه ما صحنه های هنرمندانه را از دست می دهیم و بعد باعث می شود راه برای کسانی که کار را بلد نیستند باز شود.

عضو شورای نگهبان گفت: من امیدوارم خداوند از شما این همت بلند را بپذیرد و پاداش این جهاد فرهنگی با دست شهدا به شما داده شود.

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به روایت های تاریخی از سرداران اسلام و توصیف کردن راز ماندگاری آنها تا به امروز گفت: شهدای ما تجلی تاریخ معاصر ما هستند. شهدای ما از جنسی هستند که تا تاریخ وجود دارد مانا و ماندنی هستند. شهدای ما از جنسی هستند که در زمان خود ولی خود را یاری دادند و حال ماندگار شدند.

سجاد نوروزی رییس فرهنگسرای اندیشه نیز در این مراسم گفت: خوشحالیم که این افتخار را داشتیم تا میزبان جشنواره عکس «قاب های بهشتی» باشیم؛ رویدادی که در هیاهوهای شهری سراغی از آن نمی گیریم.

وی افزود: این جشنواره به یادمان می آورد که هویت مان چیست و ما باید  چه نشانه هایی را به یاد داشته باشیم. یادمان باشد که از کجا آمده ایم و انقلابی را سامان دادیم که امروز کشورهای اسلامی و حتی بعضی از کشورهای غیر اسلامی تحت تاثیر آن هستند.

رییس فرهنگسرای اندیشه ادامه داد: این جشنواره باعث می شود تا ما در قامت اجرای یک اثر هنری به هویت خود بازگردیم. من امیدوارم این قصه هویت ساز فراموش نشود و من به عنوان مدیر یک فرهنگسرا این را به یاد داشته باشم که کسانی که جان خود را فدای وطن کردند بزرگترین قهرمانان ملی کشور ما هستند.

بعد از اجرای قطعه موسیقایی رجز به خوانندگی سجاد شاکری و قرائت بیانیه هیات داوران توسط مجید ناگهی جوایز بخش ویژه جشنواره به برگزیدگان اهدا شد.

در بخش «بهترین عکس از نگاه خانواده معظم شهدا»، امیر علی رزاقی از شهر ساری و در بخش بهترین عکس از نگاه موسسه فرهنگی رسانه ای تامین محتوا سجاد دادپور از اردبیل جوایز خود را از خانواده شهیدان والامقام محمدرضا عندالله، خلیلی، عبدالله زاده و جان بزرگی دریافت کردند. هدایایی نیز از طرف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به خانواده این شهیدان اهدا شد.

در بخش شهروندی نیز هیات داوران از علی اصغر حیدرزاده نافع از تهران، اعظم نصرتی از قوچان، مریم داورنیا از بحنورد، مهدی عباسی از تهران، سعید بهرام جی از تهران، محدثه حیدری از تهران و ابراهیم علیپور از بانه تقدیر کرد.

در این بخش احمد زعفری از خلخال به عنوان نفر اول، عصمت یادگاریان از قوچان به عنوان نفر دوم و جواد جلالی از تهران به عنوان رتبه سوم جوایز خود را دریافت کردند.

بر اساس این گزارش در بخش حرفه ای نیز میلاد رستم خوانی از تهران، محمد صابر شیخ رضایی از تهران، امید وهاب زاده از تهران و هادی دهقان پور از سبزوار و محمد رضایی از ساری شایسته تقدیر معرفی شدند.

در این بخش محسن نوروزی فر به عنوان نفر اول، هادی هیربدوش به عنوان نفر دوم و مجید عسگری پور به عنوان نفر سوم جوایز خود را دریافت کردند.

پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری، علی عسگری مدیرعامل خبرگزاری مهر، لاله افتخاری رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، مسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست، حسن لاسجردی سردبیر روزنامه تهران تایمز، نگهبان شهردار منطقه ۷ تهران به همراه تعدادی دیگر از مدیران فرهنگی شهرداری تهران از مهمانان ویژه مراسم اختتامیه سومین جشنواره عکس «قاب های بهشتی» بودند.

کد N833078

وبگردی