آفتاب
جوکار با مهر تشریح کرد:

اجرای تعهدات فراتر از ژنو ؛ زیاده خواهی ها فراتر از لوزان

اجرای تعهدات فراتر از ژنو ؛ زیاده خواهی ها فراتر از لوزان

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به زیاده خواهی های طرف مقابل در مذاکرات هسته ای، گفت:آمریکا خواستار برداشتن گام به گام تحریم ها ، بازرسی از سیستم های موشکی و سیستم های دفاعی ایران، شده است.

محمد جوکار در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در مذاکرات اخیر یک توافق ژنو و یک بیانیه لوزان بدست آمد.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در خصوص تعهدات ایران در توافق ژنو گفت:در راستای اجرای توافق ژنو مواد غنی سازی 20 درصد اکسید شده و ادامه تولید هم متوقف شد، حتی تولید اورانیوم 5 درصد هم متوقف  و بسیاری از مراکز ما تعطیل شده است و توسعه پیشرفت هسته ای نیز متوقف شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: طرف مقابل متعهد شده بود بخشی از اموال و دارایی های ایران را آزد کرده و قطعات خودرو و هواپیما را اجازه انتقال دهد و برای بیمه کشتی ها اقدام کند اما طرف مقابل به هیچ یک از تعهات خود عمل نکرد.

وی ادامه داد: ایران حتی فراتر از تعهدات خود بخشی از پروتکل را هم اجرا کرد و بازرسان آژانس برای نظارت حتی در معدن ما نیز وارد شدند که این اقدامات در قالب پروتکل بود. این اقدامات برای ثابت کردن حسن نیت ایران بود.

جوکار گفت: تنها بخشی از اموال ایران آزاد شد که با شیوه های چمدانی نه از راه های قانونی وارد کشور شد.

عضو کمیسیون امنیت در خصوص تعهدات ایران و غرب در بیانیه لوزان گفت: تعهداتی که برای ایران در بیانیه لوزان ایجاد شد تعهدات محکم و شفافی بود که از توافق ژنو بیشتر بود.

وی با بیان اینکه اظهارات مقامات آمریکایی فراتر از بیانیه لوزان است ، گفت: بر سر موضوعاتی مانند بازرسی ها و لغو تحریم ها فراتر از بیانیه لوزان زیاده خواهی می کنند این در حالی است که ما در بیانیه لوزان محدودیت های فعالیت در  فردو، نطنز و اراک را پذیرفته ایم، اما طرف آمریکایی در اجرای تعهداتش دبه کرده است.

وی در تشریح زیاده خواهی های آمریکا گفت: آمریکا پس از بیانیه لوزان امروز فراتر از بیانیه خواستار برداشتن گام به گام تحریم ها ، بازرسی از سیستم های موشکی و سیستم های دفاعی ایران و حتی مصاحبه با افرادی که در حوزه موشکی و هسته ای فعال هستند شده است.

کد N833026

وبگردی