آفتاب

انتقاد روسیه از آمریکا، انگلیس و کانادا برای به‌شکست کشاندن بازنگری ان.پی.تی

انتقاد روسیه از آمریکا، انگلیس و کانادا برای به‌شکست کشاندن بازنگری ان.پی.تی

رییس هیأت روسی در کنفرانس بازنگری معاهده ان.پی.تی از نارضایتی عمیق روسیه به دلیل توافق نکردن بر سر موضوع خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای و شکست مذاکرات خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک نیوز، میخاییل اولیانوف، رییس هیأت روسی در کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای ضمن ابراز نارضایتی روسیه از شکست مذاکرات تاکید کرد که روسیه همه تلاش خود را انجام خواهد داد تا کنفرانس بعدی در مورد خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای حداکثر تا مارس 2016 برگزار شود.

کنفرانس بازنگری منع گسترش تسلیحات هسته‌ای که 27 آوریل در مقرر سازمان ملل متحد واقع در نیویورک آغاز شده بود روز جمعه بدون نتیجه به پایان رسید.

به گزارش ایسنا،‌ پیش از توافق بر سر موضوع خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای سه کشور آمریکا، کانادا و انگلیس روز جمعه بعد از ظهر به یک باره اعلام کردند به دلیل رضایت نداشتن از متن بخش مربوط به ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه نمی‌توانند با متن پیشنهادی ریاست کنفرانس موافقت کنند که البته این اقدام در حمایت از رژیم صهیونیستی انجام شد.

اولیانوف تصریح کرد: ما از این موضوع که تصویب نهایی سند مربوط به موضوع خاورمیانه به دلیل اعتراض‌های سه کشور (آمریکا، انگلیس و کانادا) عملی نشد کاملا ناراضی هستیم.

او اضافه کرد:‌ فرصت خوبی که برای گفت‌وگو در این باره فراهم شده بود احتمالا برای مدت طولانی از دست رفت.

اولیانوف هم‌چنین بر نقش مثبت و سازنده مصر در جریان مذاکره تاکید کرد و گفت:‌ مایلم تا تشکر و قدردانی خود را از مصر برای انجام گفت‌وگوهای سازنده در موضوع ایجاد خاورمیانه‌ای عاری از تسلیحات هسته‌ای به عمل آورد.

معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای درسال 1968 و در راستای جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته‌ای و فن‌آوری مربوطه و نیز فراهم کردن برنامه هسته‌ای صلح آمیز در سطح جهان به امضا رسید . این معاهده که سال 1970 وارد مرحله اجرایی شد توسط 191 کشور به امضا رسیده است.

بنابر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هدف تشکیل کنفرانس بازنگری معاهده ان پی تی که هر پنج سال یکبار در مقرر سازمان ملل برگزار می‌شود، جلوگیری از اشاعه و خلع تسلیحات هسته‌ای است.

انتهای پیام

کد N832774

وبگردی